فوبیا

فوبیای خون چیست؟ ترسی به رنگ خون 

(چاپ شده در شماره ۶۴ مجله هفته نامه تندرستی همشهری)

ترسیدن، یکی از احساس های معمول ما انسانهاست که از کودکی آنرا تجربه می‌کنیم. ترس از حوادثی مانند زلزله، آتش سوزی و تصادف از جمله این احساس ها هستند. همچنین ترس از موقعیتهای روانی ناگوار مانند ترک شدن، از دست دادن عزیزان و گم شدن، احساس های طبیعی هستند که ممکن است سراغ هریک از ما بیایند اما فوبیا، یک ترس طبیعی نیست.

به همین دلیل، نشانه های آن نیز با یک ترس معمولی تفاوت دارد. فوبیا هراس شدیدی است که به فرد درباره یک خطر معلوم، بیرونی و غیر مبهم هشدار می‌دهد.

این هشدار با نشانه های فیزیولوژیکی همراه است. واکنش فردی که دچار فوبیا است هنگام مواجهه با موقعیتی که از آن هراس دارد آنقدر شدید است که اطرافیان به راحتی متوجه می‌شوند رفتار فرد غیر طبیعی است.

رفتارهای غیرطبیعی فرد نیز کاملا ریشه روانی دارد. نکته قابل توجه این است که از دیدگاه روانشناسی، فوبیا حسی است که فرد آن را یاد می‌گیرد؛ یعنی به خودی خود در فرد وجود ندارد بلکه عواملی فرد را نسبت به موضوع حساس و به اصطلاح (شرطی) می‌کنند.

از جمله مواردی که ممکن است افراد نسبت به آن فوبیا داشته باشند خون است. فوبیا خون، ترس مداوم و بارزی است که فرد نسبت به خون نشان می دهد. این ترس شکل افراطی و غیر معقولی دارد. فرد چنین واکنشی را نسبت به موقعیت هایی که ممکن است در آن ها خون دیده شوند هم بروز می‌دهد.

ترس، فوبیا یا وسواس فکری؟

تعیین دقیق مرز میان ترس طبیعی با فوبیا آسان نیست اما نشانه هایی برای تشخیص این دو از یکدیگر وجود دارد. فردی که به شکل افراطی از خون می‌ترسد رفتارهایی مانند گریز و اجتناب نشان می دهد؛ یعنی در مواجهه با موقعیتهایی که خون در آنها وجود دارد، مثل یک صحنه تصادف، یا مکان را ترک می‌کند یا از حضور در آن صحنه به هر طریق ممکن اجتناب می‌کند. در شرایط حاد تر فردی که به فوبیای خون مبتلاست هرگز به بیمارستان یا مراکز درمانی مراجعه نمی‌کند، از انجام جراحی ها خودداری می‌کند و یا حتی در مواردی نسبت به رنگ قرمز حساس می‌شود چرا که این رنگ او را به یاد خون می‌اندازد. اما وسواس فکری نوع دیگری از اختلالات روانی است که ممکن است با فوبیا اشتباه گرفته شود. وقتی فردی د‌ر مواجهه با خون دچار اضطراب میشود، ممکن است اضطراب خود را از چند جنبه توجیه کند؛ مثلا ممکن است به نجس بودن خون اشاره کند و خون را کثیف و غیر بهداشتی بداند؛ در نتیجه مدام به شستشو بپردازد یا ترس از خون را به احتمال ابتلا به بیماریهای خونی مانند ایدز و هپاتیت نسبت دهد. بسیار مهم است که بتوانیم تشخیص دهیم اضطراب این افراد ناشی از فوبیا نیست بلکه آنها دچار وسواس فکری هستند. فوبیای خون همواره با نشانه های رفتاری گریز و اجتناب شناخته می شود. تشخیص تفاوت این دو نوع اختلال روانی برای انتخاب روش درمانی مناسب، ضروری است.

تفاوت فوبیای خون با فوبیاهای دیگر

افرادی که دچار فوبیای ارتفاع، آب، تاریکی و… هستند هنگامی که در شرایط هراس آور قرار می‌گیرند به صورت معمول با افزایش ضربان قلب و فشار روبرو می‌شوند. این حالتها ناشی از اضطراب شدید آنها است اما در فوبیای خون اوضاع به صورت کامل متفاوت است. افرادی که به فوبیای خون، آمپول یا جراحت مبتلا هستند، وقتی از موقعیت موجود می‌ترسند، با افت شدید فشار خون و افت فاحش ضربان قلب مواجه می‌شوند. این پیامد فیزیولوژکی تنها مختص فوبیای خون، آمپول و جراحت است و در انواع دیگر فوبیا مشاهده نمی‌شود. درمان فوبیای خون نیز، با توجه به وجود این تفاوت در نشانه ها ، با روشهای درمانی فوبیاهای دیگر متفاوت است.

این مطلب را هم بخوانید :   چگونه ترس کودک را از بین ببریم ؟

فوبیا درمان می شود

  • یکی از روشهای درمان فوبیا حساسیت زدایی منظم است؛ یعنی مواجه کردن تدریجی فرد با موقعیت هراس آور. در این روش هم سعی میکنیم به فرد آموزش دهیم هربار با انجام تکنیک‌هایی، از افت فشار و ضربان قلب خود جلوگیری کند.
  • سرمشق گیری، روش درمانی دیگری است. در این روش یک نفر، با انجام کاری که از فرد مبتلا به فوبیا برنمی‌آید، به او نشان می‌دهد که مواجهه با آن موقعیت هراس آور امکان پذیر است؛ برای مثال پانسمان یک زخم را مقابل چشمان او عوض می‌کنند.
  • روش‌های دوم و سوم، برای درمان فوبیاهای دیگر هم کاربرد دارد اما همانگونه که اشاره شد روش اختصاصی برای درمان فوبیای خون ، روش (تنش کاربردی) است.

در فوبیاهای دیگر، نشانه های فیزیولوژیک در فرد نمایان می‌شوند؛ یعنی او دچار اضطراب می‌شود و افزایش فشار و ضربان قلب پیدا می‌کند؛ سپس متخصص تلاش می‌کند این عوارض را از بین ببرد اما در فوبیای خون سعی می‌شود قبل از بروز نشانه ها، با اقداماتی از ایجاد آنها جلوگیری شود.

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫30 سوال

  1. سلام اقای دکتر من ۱۹ سالمه از ۷ سالگی اگر خون انسان ببینم حتی به مقدار کم سریع تپش قلب میگیرم و تمام بدنم سست میشه و غش میکنم و از دهنم کف میاد ایا این فوبیای خون محسوب میشه؟

    1. زهرای عزیز سلام

      ترس بطور کلی نه تنها چیز بدی نیست بلکه از انجایی که عامل بقا برای انسان هم بوده پس میشه یه احساس لازم و ضروری برای انسان در نظر گرفته شود چرا که در بسیاری از مواقع شما رو از خطرات مختلف محافظت میکنه.
      اما چیزی از ازش به عنوان فوبیا نام برده میشه نوعی ترس شدید و غیر واقعی هست که ممکنه در موقعیت هایی نا متعارف پیش بیاد و موجب به هم خوردن نظم زندگی فرد بشه.
      خیلی راحت میشه به سوال شما جواب داد. آیا دیدن خون به تنهایی باعث تهدید جان شماست یا خطری غریب الوقوع شما را تهدید میکنه؟ آیا با دیدن خون روند زندگی شما دچار اختلال شده و نمیتونین مثل شرایط عادی رفتار کنین و واکنش داشته باشین؟
      با توجه به علائمی که گفتید بله اینها نشانه های فوبیا هست و اگر احساس کردید برای درمان فوبیای خودتون نیاز به کمک دارین میتونین با شماره های داخل سایت تماس بگیرین.

  2. سلام.
    من هم یه مشکلی دارم وقتی خون میبینم فلج میشم
    یعنی دیگه نمیتونم خودم را کنترل کنم و کل بدنم بی حس میشه و میفتم روی زمین
    از خون متنفرم
    حتا اگه اسمش هم بیارم فلج میشم
    من رنگ قرمز وحشت میکنم
    یه جورایی رنگ قرمز مثل خون میمونه

    1. پریا عزیز سلام
      مشکل شما اختلالی هست که بخشی از جامعه مانند شما درگیرش هستن.
      ترس از خون یا فوبیای خون مانند سایر فوبیاهای دیگه قابل درمان است و نیاز به همراهی فرد دارای این اختلال داره.
      برای اطلاعات بیشتر از روند درمان حتما تماس بگیرید.

  3. سلام خسته نباشید
    ببخشید من با دیدن خون و زخم ومرده و هرچیز مانند اینها حالم بد میشه و اصلا نمیتونم تحملشون کنم و ناخواگاه باید فورا محل رو ترک کنم وگرنه به طور ناخودآگاه صدا های ناهنجار از گلوم خارج میشه و جیغ میکشم
    باید چیکنم!!واقعا این موضوع داره دیوونم میکنه!

    1. سلام ، وقت بخیر
      شما دچار فوبیای خون و مرده هستید . فوبیا یک اختلال اضطرابی می باشد که با مواجهه شدن فرد با آن اضطراب و وحشت وجود فرد را فرا میگیرد.
      احتمالا در دوران گذشته شما اتفاقاتی رخ داده که با دیدن خون ویا جسد در شما ترس و وحشت اتفاق می افتد . حال سوال اینجاست که چگونه میتوانیم با دیدن خون حالمان بد نشود ویا با دیدن جسد ترس و وحشت وجودمان را فرا نگیرد ؟
      شما باید با کمک روانشناس بالینی متخصص اخلالات اضطرابی، یکسری تمرینات بخصوص درمانی فوبیا را انجام دهید تا این فوبیا نتواند شما را آزار دهد .

  4. سلام من از دیدن خون خیلی زیاد دیگران حتی ویدئو و همچنین از از دست دادن خون خودم مثلا در خون دادن و یا حجامت همیشه دچار حالتی میشم که قلبم کند میزنه و عرق میکنم و به زور خودم رو هشیار نگه میدارم و چشمام به زور میبینه و بعد کمی دراز میکشم و چشمام رو میبندم بعد ۱۵ دقیقه نرمال میشم. ادم ترسویی نیستم و حتی همیشه به خودم آمپول میزدم ولی دفعه آخری که آمپول ویتامینB میزدم بدم اومد از طوری که آمپول رو زدم به خودم و خیلی بد شد حالم نمیدونم چرا سابقه نداشت ولی هروقت خون ازم میره یا مثل آمپول زدنه احساس خطر میکنم، این حالت بهم دست میده.

    1. سلام
      ترس به خودی خود چیز بدی نیست و یکی از مکانیزم های دفاعی انسان در برابر خطرات می باشد. آنچه از آن به عنوان فوبیا نام برده می شود در واقع ترس غیر معمول و منطقی می باشد. علت چنین ترسی در افراد متفاوت می باشد که نیاز به بررسی و انجام مصاحبه بالینی دارد.
      فوبیای شما احتمالا بطور کامل و قطعی درمانپذیر خواهد بود.

  5. سلام آقای دکتر خسته نباشید من توی یک شهر محروم زندگی می کنم و به دکتر روانشناس بالینی دسترسی ندارم من از خون دیگران نمی ترسم جوری که زخم کسی که نیاز به بخیه داره و خون زیادی داره از دست میده رو پانسمان می کنم ولی یک بار دستم رو برای آزمایش گروه خونی سوراخ کردم و اونقدر فشار دادم که ماده زرد رنگ خارج شد و با دیدن اون رنگ زرد غش کردم این در حالی هست که بدنم که زخم برمی داره باهاش مشکلی ندارم ولی اگه تو فیلم خون خیلی زیادی بینم که داره از بدن می چکه و پلاسما از خون جدا شده با دیدن اون رنگ مایل به زرد غش می کنم تو رو خدا کمک کنین

    1. سلام ، شما دچار فوبیا شده اید ولی باز هم نیاز به مشاوره بالینی برای بررسی ریشه ای این موضوع می باشد . در مقاله فوبیای خون اشاره به این مشکل کرده و راهکارهایی را برای درمان ارائه داده ام . در صورت تمایل میتوانید از طریق تلفنی برای درمان در تماس باشیم .

  6. سلام آقای دکتر خسته نباشید من توی یک شهر محروم زندگی می کنم و به دکتر روانشناس بالینی دسترسی ندارم من از خون دیگران نمی ترسم جوری که زخم کسی که نیاز به بخیه داره و خون زیادی داره از دست میده رو پانسمان می کنم ولی یک بار دستم رو برای آزمایش گروه خونی سوراخ کردم و دو دقیقه بعد غش کردم این در حالی هست که بدنم که زخم برمی داره باهاش مشکلی ندارم ولی اگه تو فیلم خون خیلی زیادی بینم که داره از بدن می چکه (با خون ساکن مشکلی ندارم) غش می کنم تو رو خدا کمک کنین

    1. سلام آقای دکتر خسته نباشید
      من شیراز زندگی می کنم حدود سه ماهه دچار شرایطی شدم که به نظر خودم وسواس فکریه ولی علایم فوبیا رو هم به همراه داره از خون وحشت پیدا کردم از خود خون در واقع نمی ترسیدم الان شرایطی پیدا کردم که حس می کنم همه خون ها آلوده هستند و ممکن هست من بیمار بشم و به محض دیدن خون حالت عصبی و ترس و اضطراب شدید به من وارد میشه بطوری که کنترل از دستم خارج میشه باید اون موقعیت رو ترک کنم و این سه ماه اخیر برای من عذاب شده چون خودم تو شغلم با مراکز درمانی زیاد سروکار دارم هر رنگ قرمزی رو هم حس می کنم خون هست به روانپزشک و روانکاوهای مختلفی مراجعه کردم هیچ کدوم نتونستند منو درمان کنند اکثرا روش مواجهه رو پیشنهاد کردند این کار رو انجام میدم ولی طاقت نمیارم و دوباره همون ترس بهم غلبه می کنم لطف کنید منو راهنمایی کنید من هیچ وقت تو گذشته از خون ترس نداشتم و زمینه وسواس هم توی فامیل اصلا نداشتیم

      1. سلام
        مشكل شما اين است كه درمان را بصورت صحيح انجام نميدهيد . بنده بسياري از افراد را داشتم كه مشكل شما را داشته و در چند جلسه انجام تكنيك و تمرين درمان شده اند . پيشنهاد ميكنم براي درمان بصورت حضوري مراجعه بفرماييد .

  7. سلام
    من مشکل فوبیای ترس از خون و جراحی داشتم و بدلیل ترس ام نمیتوانستم برای بیماری ام عمل جراحی کنم . خوشبختانه با مراجعه به دکتر اسماعیلی مشکلم حل شد و کاملا ترس از خونم درمان شد . از زحمات دکتر اسماعیلی عزیز بسیار سپاسگزارم .

  8. سلام اقای دکتر من دانشجوی پزشکی هستم و ب فوبیاخون -تزریق مبتلا هستم .تاالان تقریبادرسمون تئوری بوده از پاییز کاملا عملی میشه و من خیییلی استرس دارم .بنظرتون تو این مدت زمان کم ینی تا پاییز میتونم درمان بشم؟خواهش میکنم اقای دکتر کمکم کنید .بگید تقریبا چقد زمان میخواد؟ ایا ممکنه باعث بشه من رشتمو انصراف بدم؟ یا اینکه ایا لازم ب مرخصی هست؟

    1. سلام
      بله فوبیای خون در چند جلسه ( بستگی به شدت و همکاری مراجع ) قابل درمان است . اگر مراجعه بفرمایید تا قبل از پاییز فوبیای خون و تزریق شما درمان شده است .

  9. سلام من از بچگی از خون میترسم ولی الان که ۲۰ سالم شده این ترس شدید تر شده به طوری ک نه تنها از خون بلکه از دکتر بیمارستان یا قرار گرفتن تو یه موقعیت و مکان جدید وحشت دارم و وقتی دکتر برم یا خون ببینم غش میکنم.ترسم اونقدر شدیده ک باعث شده خیلی افسرده بشم و از هر چیز ساده ای مثل دیدن یه عکس از خون و اینا و صحبت کردن از یه تصادف یا یه عمل جراحی و یا چیز های پیش پا افتاده میترسم.به خاطر همین همیشه افسرده هستم و همیشه وقتی یه جا میخوام برم استرس دارم ک نکنه حالم بد شه .و اگر مریض بشم اونقدر استرس میگیرم ک حالم بد میشه و نمیدونم چکار کنم.و نمیتونم این ترسو هیچ جوره کنترل کنم.ایا ان ترس قابل درمانه؟؟ چجوری؟

    1. سلام
      شما دچار بيماري فوبياي خون هستيد و قابل درمان است، مقاله اي را در رابطه با اين نوع فوبيا و ترس از خون در سايت قرار داده ام كه اطلاعات لازم را به شما خواهد داد . شما ميتوانيد براي درمان اين فوبيا از طريق پذيرش با بنده وقت درماني رزرو نماييد.

  10. سلام.من از بچکی از خون میترسیدم و الان که ۲۰ سالمه این ترس شدید تر شده به طوری ک الان نه تنها از خون بلکه از دکتر رفتن یا هر چیز ساده ای مثلا رفتن به یه مکان جدید یا حتی صحبت کردن راجب یه تصادف و یا چیزهای دگ که خیلی پیش پا افتاده هستن میترسم و وقتی دکتر یا بیمارستان میرم یا خون میبینم غش میکنم.چون این اتفاق چند بار برام پیش اومده الان مدام استرس دارم و اعتماد به نفسم رو از دست دادم و اگر مریض بشم به شدت افسرده میشم و نمیدونم چطور به دکتر مراجعه کنم.واقعا دست خودم نیست و نمیتونم کنترلش کنم..ایا این بیماری من قابل درمان هست/؟

  11. سلام بنده از خون ترس ندارم اما زمانی که زخم بازی در حال بخیه زن و یا زخمی که خیلی از هم باز شده باشه ببینم سرم گیج میره به شدت ضعف و استفراغ میکنم

  12. برای فوبیا هم دارویی هست یا با هیپنوتیزم درمان میکنین؟
    من پیش متخصص اعصاب و روان زیادی رفتم ولی اصلا نتیجه نگرفتن.
    تورو خدا بهم بگین چیکار باید کنم. میخوام دندون پزشکی بخونم ولی از الان استرس دارم نمیدونم چیکار باید کنم. خواهش میکنم جواب منو بدین

    1. سلام
      فوبیا با روش های روان درمانی میشه درمان کرد و موضوعی نیست که بخواهید بابت آینده نگران باشید.
      برای درمان فوبیا باید نزد روانشناس بالینی مراجعه نماید.

  13. من از خون ترسی ندارم و دوست دارم پزشک بشم با دیدن خون حیوانات هیچ اتفاقی برام نمیفته اما من یه چند باری با دیدن خون خودم غش کردم من از خون هیچ ترسی ندارم و حتی برای ازمایش هم انگشت خودم رو با لانست استریل سوراخ کردم ولی بعد چند دیقه غش کرده بودم. وقتی این موضوع رو به خانواده گفتم به من می گویند که حتما ضعف کرده بودی اما من می دانم این گونه نیست. من چگونه نباید غش کنم به طور غیر عادی میشه همچنین با دیدن ضبح حیوانان غش نمی کنم فقط خون خودم.

    1. با سلام
      شما دچار فوبياي خون هستيد . يك مقاله در اين موضوع در سايت قرار دادم كه ميتوانيد براي ديدگاه كامل از اين نوع فوبيا ، مطالعه بفرماييد . همچنين نياز است كه زير نظر يك روانشناس باليني نسبت به درمان خود اقدام نماييد. بابت اين مشكل نگران نباشيد ، چراكه با انجام تكنيك ها قابل درمان مي باشد .

    1. سلام
      شما فوبيای خون داريد، مقالاتی را درباره فوبيای خون در سايت قرار دادم كه به شناخت شما از اين نوع فوبيا كمك ميكند.
      اين مشكل نياز به انجام تكنيك ها زير نظر يك متخصص ميباشد و قابل درمان است.
      برای درمان ترس از خون ميتوانيد به يك روانشناسی بالينی متخصص درمان اختلالات اضطرابی و يا بنده مراجعه نماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

فوبیای خون چیست؟ ترسی به رنگ خون 

30