بالینیفوبیا

اثرات جسمی و روانی فوبیاها

زندگی در کنار فوبیا می تواند چالش برانگیز باشد. حتی اگر شی یا وضعیت ترسناک در زندگی روزمره ی شما بطور مرتب ظاهر نشود، ممکن است متوجه شوید که شما زمان زیادی را صرف نگرانی اینکه شاید این وضعیت ظاهر شود کرده اید و یا زمان خود را صرف آن می کنید که چگونه از این وضعیت اجتناب کنید.

در حقیقت فوبیا چیزی است که با زندگی شما در تداخل است. بیایید در مورد انواع مختلف فوبیاها و اثرات جسمی و روانی انها و نحوه ی صحبت کردن شما با خانواده و دوستانتان درباره ی وضعیتتان صحبت کنیم  و منابعی که این موضوع را پشتیبانی می کنند را در دسترس قراردهیم.

گفتن به دوستان و خانواده

 گفتن فوبیای خود به خانواده و یا دوستانتان ممکن است برای شما بسیار عاطفی باشد. ممکن است از اینکه آنها شما را قضاوت کنند یا شما را مسخره کنند بترسید. ممکن است شما خودتان در گذشته در مورد کسی که از ترس و وحشت خودش حرف زده بود را مسخره کرده باشید.

ممکن است نگران این باشید که عزیزان شما به شما برچسب بیمار بزنند.

همچنین ممکن است دوستان شما از شما دوری کنند. اگرچه آشکار کردن فوبیای شما ممکن است دشوار باشد، اما گاهی برای روند بهبودی ضروری است.

در ابتدا ممکن است بخواهید با یک یا دو دوست نزدیک در این باره صحبت کنید. به یاد داشته باشید که لازم نیست این موضوع را به همه بگویید، این انتخاب شماست. اگر شما با یک روانشناس وقت بگیرید او می تواند درباره ی این بحثهای دشوار شما را راهنمایی کند، بطور کلی بهتر است تا حدامکان صادق باشید.

اثرات عاطفی و روانی فوبیاها

فوبیاها اغلب اثر مهمی دارند و باعث ایجاد مشکلاتی در بسیاری از حوزه های زندگی می شوند. شما ممکن است تعجب کنید که آیا احساس شما طبیعی است یا خیر. فوبیا می تواند با روشهای مختلف احساسی بر زندگی شما اثر بگذارد.

  • فوبیاها می توانند باعث ایجاد اضطراب شدید و پاسخهای احساسی و جسمی که با اضطراب همراهند، شوند.
  • فوبیاها می توانند موجب جداسازی شوند. بعضی از ترسها (به ویژه آگورافوبیا) می تواند موجب شود که شما از موقعیتهای اجتماعی اجتناب کنید. نه تنها شما را تنها می گذارد بلکه بعدا تعجب می کنید که چرا شما نمی توانید مثل هرکس دیگری باشید.
  • فوبیا میتواند شرم آور باشد. ممکن است شما به دلیل تنهایی خجالت زده شوید .(شما از چه چیزی ترسیده اید؟) و تصمیم گیری های شما ممکن است براساس فوبیاهایتان باشد. مثلا زمانیکه شما یک سفر را که هزینه های ان پرداخت شده اند را رد می کنید، چون شما از پرواز می ترسید.
  • فوبیا ممکن است به شما احساس درماندگی بدهد. مانند اینکه بقیه از اینکه چرا شما نمی توانید به راحتی نترسید احساس عجیبی دارند، شما ممکن است به دلیل ناتوانی در کنترل ترستان احساس بیچارگی و شکست بکنید. این احساس درماندگی به تنهایی باعث می شود که شما احساس کنید کنترل کمتری بر احساساتتان در زندگی دارید.

منابع پشتیبانی

اگرچه ممکن است حمایت های اولیه را از درمانگرتان یا دوستان و نزدیکان بدست اورید و به این نتیجه خواهید رسید که این پشتیبانی ها باعث میشوند که راحتتر با ترس هایتان مقابله کنید.

هر دو پشتیبانی آنلاین و آفلاین برای کمک به افراد دارای انواع ترس ها وجود دارد. بسیاری از مردم خواندن تجارب شخصی افراد در مقابله با ترس هایشان مفید می دانند.

عده ای دیگر به دنبال اطلاعات بروزترین و مدرن ترین درمان ها هستند.

بسیاری از افراد حرف زدن با کسی که برای آسانتر کردن کارها مقابلشان قرار گرفته را کار آسان و مفیدی میدانند.

این مطلب را هم بخوانید :   درمان اضطراب اجتماعی

اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به فوبیا بر خلاف ترس های مختلف و گوناگونی که دارند، نگرانی های مشابهی را تجربه می کنند.

هر نوع از فوبیا علاوه بر این نگرانی های مشترک، نگرانی های خاص و جداگانه ی خودش را دارد.

ممکن است پیدا کردن گروه یا جامعه ی پشتیبان مناسب کمی وقت گیر باشد ولی بعد از انجام این کار از انجام دادن آن احساس نارضایتی نخواهید کرد.

حتی اگر خانواده شما و هر کدام از دوستانتان بدانند که دقیقا شما در حال مقابله با چه چیزی هستید، حرف زدن با افرادی که خودشان این ترس ها را تجربه کرده اند تفاوت ها و ویژگی های خاص خودش را دارد.

زمانی را برای یادگیری گزینه های درمانی فوبیا و انواع درمان و مشاوره ای که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد، اختصاص دهید.

فوبیا های خاص

ترس های خاص ممکن است برای بقیه ی افراد حالت خنده دار و مسخره داشته باشد ولی زیاد موضوع خنده داری برای افرادی که ان را تجربه می کنند، نیست.

برخی از ترس ها در صورتیکه به طور روزانه در زندگی شما اتفاق نیافتند، قابل حل هستند.

اگر شما ترس از ارتفاع و بلندی دارید (آکروفوبیا) با نرفتن به مکان های بلند و اجتناب پذیری از ان ها قابل حل است.

برخی از ترس ها مانند ترس از عنکبوت (آراکنوفوبیا) را نمی  توان در همه جا به اسانی خنثی کرد.

حتی ترس هایی مانند ترس از رعد و برق (آستروفوبیا) را فقط تاحدودی می توان کنترل کرد.

ممکن است در پرسیدن سوال از یک دوست جدید که آیا حیوان خانگی دارند یا نه و یا اینکه در مسافرتتان از خودرو شخصی استفاده خواهید کرد یا نه، احساس خجالت بکنید.

درحالیکه اگر شما ترس خاصی دارید، از مکان ها و شرایط جدید هم احساس ترس و نگرانی خواهید داشت.

ممکن است نگران باشید که عامل ترس شما در آن مکان حضور خواهد داشت. (در این حالت شما شروع به ترس از ترس هایتان می کنید)

و این احساس ترس و نگرانی از ترس هایتان ممکن است به موضوعی تبدیل شود که زندگیتان را به تباه بکشد.

فوبیای اجتماعی

مانند حالت خاصی که گروهی از مردم به مردی در وسط خیابان زل زده اند.

اضطراب اجتماعی می تواند تاثیر منفی زیادی بر زندگی اجتماعی شما داشته باشد ولی کمک و پشتیبانی همیشه در دسترس است.

فوبیای اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی می تواند زندگی محدودی برای شما بسازد ممکن است آینده ی شغلی شما مانند کار در آموزش و پرورش بخاطر این ترس تباه شود.

شما ممکن است همه ی قرارها و دیدارها را کنسل کنید و به جای رفتن به مهمانی ها خانه نشین شوید.

ترس اجتماعی می تواند باعث شود که شما رفتار های عجیب و غریبی از خودتان بروز دهید که به ترس شما در قرار گرفتن در اجتماع مربوط می شود. (بیماری انزوا طلبی یا ترس از مکان های عمومی)

بیماری انزوا طلبی یکی از بیماری های سخت است ولی درمان های موجود می توانند افراد دارای این ترس ها را به حالت عادی و نرمال برگردانند.

این بیماری شاید سخت ترین نوع ترس ها باشد و درمان آن نیز سخت است.

این بیماری اساسا به معنی ترس از حمله های ناگهانی است.

هنگام تلاش برای غلبه بر این نوع بیماری، ممکن است حمله های ناگهانی را تجربه کنید که ممکن است شما را در درمان این بیماری نا امید کند و یا باعث تشدید این بیماری شود.

خوشبختانه، هنگامی که بیماری شناخته می شود، روش هایی برای غلبه بر این بیماری وجود دارد.

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

اثرات جسمی و روانی فوبیاها

0