اختلالات عصبیاضطراببالینیسبک زندگیفوبیا

پانیک اتک یا حملات هراس را بهتر بشناسیم و درمان کنیم

برای درک پانیک اتک یا حملات هراس باید ابتدا مفهوم ترس را بدانیم. ترس مثل یک پیام هشدار خودکار هست که زمانی که خطری ما را تهدید می کند، فعال می شود. فکر کنید زمانی که حیوان خطرناکی به شما نزدیک می شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برای اکثر مردم مثل یک ایستگاه وحشت هست.

 

شما و تقریبا همه مردم یک سری از تغییرات جسمانی را مثل پمپاژ سریع خون، نفس کشیدن سریع و عرق کردن را تجربه خواهید کرد. همه اینها به منظور واکنش به خطر پیش روی شماست. این عکس العمل هشدار آمیز شما را به یکی از این سه راه حل هدایت می کند. یا برای نجات زندگیتان فرار کنید و یا بصورت فیزیکی از خودتان دفاع کنید یا در غیر این صورت خود را مخفی کنید. این واکنش هشداری، مکانیزم مهم بدن برای زنده ماندن است که واکنش جنگ و گریز نامیده می شود.

 

گاهی هنگامی که خطری وجود ندارد احتمال آن هست که واکنش ترس شدید رخ بدهد. وقتی این پیام هشدار اشتباهی، زمانی که انتظارش را نداری اتفاق می افتد مثل این است که یکی زنگ اعلام حریق را بزند درحالی که آتش سوزی رخ نداده است. اساسا حملات هراس یا پانیک اتک همین هشدار اشتباه است.

عده زیادی از مردم بعضی احساسات خفیف را زمانی تجربه می کنند که درباره موضوعی احساس اضطراب می کنند. اما حملات هراس خیلی شدیدتر از حد معمول هستند. حملات هراس معمولا بصورت هجوم ناگهانی و شدیدی از ترس توصیف می شوند. برخی مردم تجربه پانیک اتک را به عنوان وحشت مطلق توصیف می کنند.

 

علائم حملات هراس یا پانیک اتک

  • افزایش یا تپش ضربان قلب
  • عرق کردن
  • لرزش بدن
  • تنگی نفس یا مشکل تنفس
  • احساس خفگی
  • درد یا احساس فشار و ناراحتی در قفسه سینه
  • تهوع، مشکلات معده یا برون روی ناگهانی
  • سرگیجه
  • گر گرفتن یا سردی
  • احساس اینکه در اطراف شما چیزهایی عجیب، غیر واقعی، نا آشنا هست و یا احساس اینکه از بدنتان جدا شده اید
  • فکرکردن به از دست دادن کنترل خود یا دیوانه شدن
  • ترس از روز یا شب

 

همانطور که در بالا می توانید مشاهده کنید، اکثر این نشانه ها، بیشتر به چیزهایی شباهت دارد و ممکن است زمانی تجربه کنید که در شرایط خطرناک واقعی باشید. یک حمله هراس میتونه خیلی ترسناک باشد و شما تمایل شدیدی به ترک آن موقعیت داشته باشید. اکثر این علائم ها برای نشان دادن ضرورت شرایط مداخله درمانی ظاهر می شوند و برخی مردم بدنبال کمک های اضطراری می گردند.

این مطلب را هم بخوانید :   چرا به هنگام حمله پانیک قفسه سینه درد می گیرد؟
پانیک اتک یا حملات هراس را بهتر بشناسیم و درمان کنیم
پانیک اتک یا حملات هراس را بهتر بشناسیم و درمان کنیم

ویژگی های حملات هراس

  • به سرعت در عرض ۱ تا ۱۰ دقیقه به حد نهایی خود می رسد.
  • اوج این حملات حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد. (مگر اینکه بصورت مکرر تکرار شود)
  • حمله اولیه معمولا بصورت غیر منتظره و بدون هشدار اتفاق می افتد. بطور پیوسته حملات هراس با شرایط خاصی مرتبط نیست ولی با گذشت زمان می تواند با شرایط خاصی مرتبط شود.
  • پانیک اتک به فعالیت های شدید بدنی خاصی وابسته نیستند.
  • این حملات بطور مکرر در طول زمان رخ می دهد.
  • در طول حمله، فرد میل شدیدی به فرار به سمت جایی امن را تجربه می کند.

بسیاری از مردم معتقد هستند که ممکن هست هنگام حملات هراس غش کنند. این موضوع خیلی بعید هست چرا که سیستم بدن حملات هراس را در مقابل ترس به وجود آمده، ایجاد می کند.

گاهی اوقات مردم در طول شب زمانی که در خواب هستند، دچار پانیک اتک می شوند. از خواب درحالی که هنوز در شرایط حمله هراس هستند بیدار می شوند. این وضعیت می تواند خیلی ترسناک باشد زیرا بدون هیچ هشدار آشکاری رخ می دهد.

پانیک اتک خودش وضعیت روانپزشکی نیست. حملات هراس جزو ترکیبی اختلال هراس را تشکیل می دهد، اگر فردی حداقل ۴ نشانه که قبلا گفته شده را تجربه کرده باشد. اوج حملات ۱۰ دقیقه طول می کشد و فرد ترس مداوم از حمله دیگر دارد.

 

پانیک اتک یا حملات هراس را بهتر بشناسیم و درمان کنیم
پانیک اتک یا حملات هراس را بهتر بشناسیم و درمان کنیم

اختلال هراس و ترس از مکان های شلوغ

کسی که مبتلا به اختلال هراس است، از اینکه دچار حمله دیگری شود ترس مدام دارد و یا در مورد پیامدهای این حمله نگرانی دارد. بسیاری از مردم برای اینکه سعی کنند از حملات هراس اجتناب کنند رفتار خود را تغییر می دهند. بعضی از افراد سعی دارند از جاهایی که احتمالا دریافت کمک یا فرار از آن موقعیت دشوار باشد اجتناب کنند، و زندگی آنها به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند. هنگامی که این اجتناب شدید باشد به آن ترس از مکان شلوغ گفته می شود.

اختلال هراس شایع تر از آن چیزی هست که شما فکر می کنید. مطالعات اخیر نشان داده است که ۲۲٫۷ درصد از مردم در طول زندگی خود تجربه حملات هراس دارند. ۳٫۷ درصد مبتلا به اختلال هراس شده اند و ۱٫۱ درصد مبتلا به اختلال هراس به همراه ترس از مکان های شلوغ بوده اند. این اعداد برابر با میلیون ها نفر از مردم جهان است. اگر پانیک اتک درمان نشود، اختلال هراس ممکن است منجر به افسردگی، اختلالات اضطرابی دیگر، وابستگی به الکل یا مواد مخدر شود و همچنین ممکن است منجر به اختلال در فعالیت های اجتماعی و شغلی شود.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫26 سوال

  1. سلام آقای دکتر من ۱۵ سالمه و ترس از تاریکی دارم و چیز های عجیب میبینم و این باعث اختلال در خواب من هم شده چیکار باید بکنم

    1. سلام رونا عزیز
      ترس به خودی خود بد نیست و در واقع از حس بقا میاد و تمام نیاکان و پدران ما بر اساس همین حس ترس تونستن نسل خودشون حفظ کنن.
      اما ترس جایی که بطور غیر منطقی و بسیار شدید ایجاد میشه دیگه یک عنصر برای حفظ بقا نیست و یک اختلال روحی روانی تلقی میشه.
      برای درمانش هم لازمه شرایط شما بیشتر بررسی بشه و اضطراب هایی که دارین بطور دقیق شناسایی بشن تا بر اساس اونها پروتکل های درمانی مناسب شما تدوین بشه.

  2. سلام آقای دکتر من چند ساله گرفتار این مشکلم و الان ۶ماهه باردارم و دارویی نمیخورم ولی اضطراب خیلی بهم فشار میاره میترسم برای بچه مشکلی پیش بیاد چیکارکنم واقعا این روزها سخت میگذره بهم لطفا راهنمایی کنبن.

    1. سلام
      وسواس و اضطراب دو مشکل همسو بوده و افزایش هر کدام باعث تشدید دیگری می شود . حاملگی نیز از جمله دوران هایی است که اضطراب فرد بالا میرود و باعث پانیک در فرد مضطرب می گردد .لطفا بصورت حضوری مراجعه فرمایید تا اضطراب تان را کاهش دهیم . در صورت تمایل از طریق پذیرش وقت رزرو نمایید .

  3. سلام آقای دکتر مادر من دچار این مشکل شده وقتی تو خونه برادرم وپدرم بحث میکنن مادرم ازحالت عادی خارج میشه وهمش دستشو فشار میده و نفس کشیدن براش سخت میشه واز قیافشم معلوم میشه که حسابی ترسیده وحتی گاهی ناخوداگاه داد میزنه اما ایم پدیده بعد از ده دقیقه درست میسه ودیگه هم تکرارنمیشه تااینکه باز تواون موقعیت قرار بگیره من میترسم مامانم دیوونه بشه آیا این امکان وجودداره که رفته رفته حالش بدتر بشه ودر حالت عادیم اونجوری بشه لطفا کمک کنید ممنون.

    1. سلام ، مادر شما باید بررسی گردد که مشکل روانپزشکی یا جسمانی دارند و یا نیاز به روانشناس بالینی برای مشاوره بالینی نیاز دارند. بنابرین توصیه می شود به یک روانشناس بالینی مراجعه نمایید .

  4. سلام اقای دکتر
    من تقریبا ۷ ماه پیش یهو تپش قلب گرفتم ب اینصورت ک انگار قلبم یهو پمپاژ کرد ۲ تا یا ۳تا از ضربان قلبم کوبنده زد و سریع رفع شد چند بار اینطوری شدم خیلی میترسیدم حتی اورژانس رفتم بعدها دست چپم قفسه سینم یا یه نقطی از پشتم درد گرفت ب دکتر قلب مراجعه کردم اکو و نوارقلب چیزی نشون نداد و دکتر گفت مشکلی نداری
    ولی من احساس میکردم ک مشکل قلبی دارم ولی دکتر تشخیص نداده ترس اومده سراغم ترس از مرگ بعضی موقع ها انگار ریتم قلبم بهم میریزه یه لحظه ک قلبم درد میگیره بیقرار میشم سریع پا میشم راه میرم واقعا نمیدونم چیکار کنم ایا اینا علایم پانیکه ؟؟زندگیم مختل شده انگار توهم میزنم یه چیزایی میبینم ک این باعث میشه فک کنم واقعا دارم میمیرم
    لطفاااا راهنمااییم کنید

    1. سلام
      بله نشانه هايي كه شما اشاره كرديد ميتواند از علائم پانيك اتك باشد ، شما براي درمان ميتوانيد از يك متخصص اختلالات اضطرابي كمك بگيريد ، براي گرفتن وقت مشاوره و درمان از طريق پذيرش اقدام نماييد.

  5. سلام من ۲ ساله پانیک گرفتم ترس از باد دارم چکار کنم دکتر نمونده نرفته باشم واقعا راهی هست؟

  6. سلام اقای دکتر فشار خون پیدا کردم تپش قلب ترس و استرس احساس غریب بودن وقتی مراجعه کردم علایم پانیک و داشتم ایا درمان قطعی وجود داده نگرانی نداشته باشم ممن ن میشم راه نماییم کنید کامل رفع میشه این بیماری

  7. سلام آقای دکتر
    ترس از فضای باز به طور معمول در چند جلسه درمان میشه؟و آیا درمان قطعی داره؟ 🙁

    1. سلام
      معمولا فوبیای شما ناشی از اضطراب های مختلفی است که هر یک تحت تاثیر عامل خاصی به وجود می آید و برای درمان قطعی مشکل شما نیاز است تا در ابتدا تمام اضطراب های شما شناخته و روند درمانی بر روی آنها صورت بگیرد.
      گستره این اضطراب ها، شدت آنها و نیز مشارکت و همکاری شما تعیین کننده زمان لازم برای درمان می باشد.
      جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که این اختلال درمان قطعی دارد.

    1. سلام
      فشار خون بالا باعث پانيك نمي شود، ولي فردي كه پانيك ميشود، فشار خونش بالا مي رود.
      بنده مراجعيني داشتم كه پس از درمان پانيك ديگر قرص فشار استفاده نكردند.

  8. سلام آقای دکتر پانیک درمان قطعی و کامل داره یا خدای نکرده میخواهید ما رو الکی امیدوار کنید.من یکساله دارم دارو میخورم ولی وضعیتم هیچ تغییری نکرده

  9. من همین مشکلارو دارم والان به مواد مخدر وابسته شدم کمکم کنید خواهش میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

پانیک اتک یا حملات هراس را بهتر بشناسیم و درمان کنیم

26