عزت نفس

عزت نفس در کودکان و نوجوانان

امروز به ارزیابی و پرورش احساس عزت نفس، تقویت اعتماد به نفس و مهارتهای فردی و اجتماعی در مشاوره و درمان بسیاری از اختلالات شخصیتی و رفتاری کودکان و نوجوانان می پردازند به این دلیل که کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندی های بالقوه خود بهره مند شوند؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه زیادی وجود دارد. اگر کودک از سوی معلمان، والدین و یا همسالان خود به علت موفقیت در انجام تکالیف و یادگیری آنها تشویق گردد، نگرش او به آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی مثبت بوده و باز هم مشتاق است تا تجارب بیشتری را در این زمینه کسب کند. پس همینجا میتوانیم به والدین و معلمان این نکته را گوشزد کنیم که اگر می خواهند شاهد پیشرفت تحصیلی در کودکان و نوجوانان و یا دانش آموزان باشند باید ابتدا روی عزت نفس آنها کار کنند.

عزت نفس علاوه بر اینکه تآثیر زیادی بر روی پیشرفت تحصیلی کودکان و نوجوانان دارد به عنوان یک سپر مقاوم دربرابر اضطراب نام برده شده است. درواقع کودکان برخوردار از عزت نفس بالا در بزرگسالی افرادی خواهند شد که با احساس اعتماد به نفس و بهره گیری از استعداد و خلاقیت خود به ابراز وجود می پردازند و به راحتی تحت تآثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند و در مقابل انواع مشکلات و مسائل زندگی مقاوم و پایدار خواهد بود.

در ذهن ما این سوال بوجود می آید که عزت نفس چیست؟ در ابتدا کودکان از خودآگاهی برخوردار نمی باشند و امنیت و آرامش آنان در گرو مراقبت والدین است اما به تدریج این شناخت برایشان حاصل می شود که آیا دختران یا پسران خوبی هستند یا خیر و می خواهند از طریق والدین خود که از نظر آنها قدرت مطلق هستند پیامدهای خوب دریافت کنند.

عزت نفس از خودپنداره متفاوت است، فرد مجموعه ای از وی‍‍ژگی ها را برای توصیف خود بکار می برد (یک نویسنده خوب، یک عکاس ماهر و …) که هرکدام از این ویژگی ها محتوای درونی خود پنداره را تشکیل می دهند اما زمانی فرد به داشتن این ویژگی ها افتخار می کند و به نوعی عزت نفس دارد که به اینها ارزش زیادی بدهد. به عبارت ساده تر عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات درون خودپنداره برای فرد دارد.

می توان شکل گیری عزت نفس را از طریق تفکر درمورد (خودایده آل) و (خود ادراک شده) مورد آزمایش قرار داد.

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

عزت نفس در کودکان و نوجوانان

0