اختلالات عصبیبالینی

حمله تاخیری PTSD چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟

برای تشخیص اینکه شما مبتلا به PTSD هستید بایستی یک ماه پس از روبرو شدن با حادثه ضربه روحی مجموعه ای خاص از علائم را تجربه کنید. اما در بعضی موارد افراد ممکن است حملات PTSD را با تاخیر تجربه بکنند. در مورد علائم و نشانه های حمله تاخیری PTSD بیشتر بدانید.

PTSD تاخیری اغلب قابل تشخیص نیستند و تحقیقات زیادی در این خصوص انجام نشده است. به هر حال مشاهداتی انجام شده و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تقریبا یک چهارم افراد مبتلا به PTSD ممکن است دچار حملات با شروع  تاخیری باشند. این مقاله بعضی تئوری ها را در خصوص علت و چرایی حملات تاخیری در PTSD را به بحث می گذارد.

شروع تاخیری PTDS چیست؟

شروع تاخیری PTDS در شرایطی توصیف می شود که در آن فرد علائمی از PTSD را تا شش ماه پس از حادثه ضربه روحی از خود نشان نمی دهد. در بعضی موارد این علائم حتی تا مدت طولانی تر خودشان را نشان نمی دهند. برای مثال برای بعضی مردم به یک سال پس از حادثه میرسد.

شروع تاخیری PTDS از این نوع، بیشتر در بین افراد مسن دیده می شود که ممکن است رشد PTSD ناشی از حوادث ضربه روحی باشند که در زمانی که جوان تر بوده اند در آنها رخ داده است.

حمله تاخیری PTSD چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟
حمله تاخیری PTSD چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟

چرا حمله تاخیری PTSD ممکن است رخ بدهد؟

داوری در مورد اینکه چرا این حملات رخ می دهند هنوز به نتیجه ای نرسیده است به هرحال تحقیقات کوچکی در این رابطه انجام شده که بارقه ای از امید در شرایط موجود است.

اینطور به نظر می رسد که افراد با ریسک بالا، کسانی هستند که تجربه بعضی از علائم PTSD را دارند، اما این علائم آنقدر کافی نیستند که در تشخیص PTSD (به عنوان PTSD زیر آستانه اشاره دارد) به کار می روند. رشد شروع تاخیری PTSD بدون حضور علائم PTSD در گذشته بسیار نایاب می باشد و در بیشتر موارد به نظر می رسد این حملات این علائم بدتر شده اند یا دوباره ظاهر شده اند.

تحقیقات نشان می دهد که وقوع اضطراب در زندگی یا حادثه روحی دیگر ممکن است باعث افزایش احتمال تشخیص در PTSD در پاسخ به اتفاق حادثه روحی قبلی باشد و حتی برای فرد یک حادثه روحی دیگر اتفاق می افتد توانایی فرد با رودرویی با حادثه قبلی کم می شود و احتمال ابتلا به PTSD در فرد شدیدتر می شود.

برای مثال یک مطالعه روی کهنه سربازهای جنگ جهانی دوم نشان می دهد در بسیاری از آنها علائم PTSD بدتر شده یا شروع تاخیری PTSD در زندگی آنها اتفاق افتاده است. تقریبا در ۵۰ درصد از این افراد علائم زمانی تشدید یافته که تحت سختی های زندگی مثل از دست دادن کار یا از دست دادن عضوی از خانواده به آنها فشار آورده است.

اهمیت تشخیص سریع علائم PTSD :

بعد از حادثه ضربه روحی بسیاری از مردم ممکن است شروع به تجربه بعضی علائم PTSD داشته باشند این علائم در طول زمان ممکن است کمتر بشوند. به هر حال بعضی از علائم به قوت خود باقی می مانند. اگرچه علائم آنقدر شدید نیست که بتوان در تشخیص PTSD آنها را بحرانی به شمار آورد اما آنها می توانند در زندگی شما خلل ایجاد بکنند. به علاوه این علائم اگر تشخیص داده نشوند می توانند ریسک مبتلا شده به شروع تاخیری PTSD را در شما افزایش بدهند.

بنابراین قدم اول برای رودرویی با علائم PTSD بسیار مهم می باشد. صحبت کردن با یک رواندرمانگر حرفه ای زمانی که متوجه شده اید که علائم از حادثه ضربه روحی که مدتی قبل در شما اتفاق افتاده است وجود دارد ارزشمند است و اگر علائم در شما شدید نباشد به شما کمک می کند که بتوانید با بحرانهای آینده زندگی تان مقابله کنید.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

حمله تاخیری PTSD چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟

0