اضطراببالینی

مرور بر اختلال اضطراب فراگیر (GAD) – قسمت دوم

اختلالات اضطرابی گروهی از اختلالات روانی است که با دو ویژگی کلیدی ، خود را از دیگر مشکلات متمایز می کند: ترس و اضطراب. ترس احساسی است که در واکنش به یک تهدید قریب الوقوع (واقعی یا خیالی) تجربه می شود. از سوی دیگر اضطراب یک حالت احساسی برای تهدید احتمالی در آینده می باشد.

اختلال اضطراب فراگیر (GAD) ، با وجود نام آن یک نوع خاص از اختلال اضطراب است. ویژگی برجسته اختلال اضطراب فراگیر نگرانی مداوم ، بیش از حد و ناخوانده است.

 

قسمت اول این مقاله را می توانید در اینجا بخوانید.

 

علل و عوامل خطر

مثل اکثر اختلالات روان شناختی به نظر می رسد که GAD در زمینه ی عوامل زیست شناختی و محیطی خاص ، ظاهر می شود. برآورد می شود یک سوم عامل خطر تجربه GAD ژنتیک است اما عامل اصلی ژنتیک ممکن است با سایر اختلالات اضطرابی و خلق و خوی همپوشانی داشته باشد (بخصوص افسردگی اساسی).

خلق و خوی یکی دیگر از عوامل مرتبط با اختلال اضطراب فراگیر است. خلق به صفات شخصیتی اشاره دارد که اغلب بصورت ذاتی در نظر گرفته می شوند (و بنابراین می تواند از لحاظ بیولوژیکی میانجی باشد).

ویژگی های خلقی اصلی مرتبط با GAD شامل اجتناب از آسیب ، روان رنجوری (یا تمایل به بدون در حالت هیجانی منفی) و بازدارنده های رفتاری است.

هیچ عامل محیطی ویژه به عنوان دلیل خاص یا ضروری برای اختلال اضطراب فراگیر تشخیص داده نشده است. با این حال ویژگی های محیطی مرتبط با GAD (که به اینها محدود نمی باشد) شامل موارد زیر است:

  • مشاهده نگرانی دائمی توسط اعضای خانواده
  • والدین بیش از حد محافظ
  • مدل سازی مقابله با استرس به شیوه مضطرب
  • مواجهه شدن با یک وضعیت ناامن (از جمله تروما)
  • دوره های استرس طولانی مدت

مجددا  ، هیچ کدام از فاکتورهای محیطی یا ژنتیکی به تنهایی دلیل اختلال اضطراب فراگیر تشخیص داده نمی شوند. در عوض این اختلال ناشی از یک طوفان کامل استرسی محیطی است که در فرد مستعد به اضطراب ژنتیکی رخ می دهد.

 

مرور بر اختلال اضطراب فراگیر (GAD) - قسمت دوم
مرور بر اختلال اضطراب فراگیر (GAD) – قسمت دوم

درمان

درمان اختلال اضطراب فراگیر به طور کلی شامل یکی از سه گروه زیر است:

  • دارویی
  • روان درمانی
  • خویش درمانی

اهداف هر درمان کمک به فرد مبتلا است تا از لحاظ جسمی و روحی احساس بهتری پیدا کند و ایجاد امکان اینکه بتواند در مدرسه یا محل کار در روابط فعالانه شرکت کند ، مخصوصا در شرایط نگران کننده قبلی که فلج کننده به نظر می رسید.

تحقیقات درمانی (دلگرم کننده) ادامه دارد. به خصوص با توجه به رویکردهای مفید ذهن آگاهی و یوگا ، به این دلیل که اضطراب قسمتی از طبیعت تجربه انسانی است و به نظر می رسد درمان اختلال اضطراب فراگیر مزایای گسترده ای در عملکرد روزانه افراد دارد حتی افراد با اضطراب کم می توانند از درمان بهره ببرند.

این مطلب را هم بخوانید :   نشانه های اختلال بدشکلی بدن چیست؟

راه های مقابله

افراد مبتلا به GAD روز به روز با انواع مختلفی از علائم جسمی ، رفتاری و حسی مقابله می کنند. استراتژی ثابتی برای هر یک از اهداف وجود دارد. به عنوان مثال استراتژی مقابله ی اجتماعی شامل صحبت کردن با کسی و دریافت حمایت ، درحالی که استراتژی مقابله ی هیجانی مثل ذهن آگاهی و راه اندازی یادگیری می تواند به فرونشاندن افکار ناخوانده و غرق کننده کمک کند.

هر فرد یک شرایط منحصر به فرد دارد و هر استراتژی برای هر کس پاسخگو نیست.

در کودکان

بیش از ۱۰ درصد کودکان با اختلالات اضطرابی مانند GAD مقابله می کنند. در حالی که دلیل مشخص شناخته شده ای وجود ندارد ، کودکان از سنین پایین در شرایط زندگی چالش بر انگیز ، در معرض خطر بالا قرار دارند و عواملی مانند بلوغ چنین موقعیت هایی را تشدید می کند.

تشخیص مناسب منجر به درمان مناسب می شود و استراتژی که به کودک کمک خواهد کرد با این اختلال در طول زندگی مقابله کند. والدین و مراقبین نیز نقش حیاتی در توانایی تشخیص علائم و جستجوی کمک ، در هنگام نیاز دارند.

مرور بر اختلال اضطراب فراگیر (GAD) - قسمت دوم
مرور بر اختلال اضطراب فراگیر (GAD) – قسمت دوم

برای دوستان

زندگی با کسی که با اضطراب زندگی می کند چالش برانگیز است اما روش های مختلفی وجود دارد که به شما می تواند کمک کند ، مانند یادگیری درباره این مشکل ، اجتناب از دلسرد کردن ، محدود کردن رفتار اطمینان خواهانه مجدد و دفاع از موفقیت های بزرگ و کوچک. اگر شما کودک یا نوجوان مضطرب دارید ، برخی جنبه های منحصر به فرد کمک به نوجوانان مبتلا به GAD را مطالعه و بررسی کنید.

البته محدودیتی برای راه های کمک به عزیزان شما که مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر هستند وجود دارد. به ویژه زمانی درمان مفید است که شما یکی از آن روش ها را که دوست دارید به کار بگیرید و درمانی آن در دسترس باشد (مانند دسترسی به متخصص بالینی)

اگر او به درمان اضطرابش بی میل است یا از شدت مشکلش غافل است. به دنبال لحظه ای آرام برای گفتگوی غیر مستقیم ، باشید . درباره اینکه درمان چگونه ممکن است راهی برای احساس بهتر وی باشد ، بگردید.

سخن آخر

چالش اختلال اضطراب فراگیر در این است که اضطراب حسی است که در هرکجا وجود دارد (و اغلب مفید) و بنابراین به سختی می شود تشخیص داد که نگرانی چه زمانی از حد مجاز عبور کرده است. با این حال اگر نگرانی غیر قابل کنترل و مرتبط با علائم جسمی اضطراب باشد ، ارزش مشاوره یا ملاقات با روانشناس را دارد برای دیدن آنچه که هست و یاد گرفتن راه های جدید مقابله با اضطراب با هر شدتی.

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مرور بر اختلال اضطراب فراگیر (GAD) – قسمت دوم

0