خانواده

چگونه فرزندان با اخلاق تربیت کنیم؟

چگونه فرزندان با اخلاق تربیت کنیم؟

همه ی والدین آرزو دارند تا فرزندی داشته باشند که ملاک های اخلاقی مورد پذیرش جامعه و والدین را داشته باشد.
به طور کلی کودکان اخلاقی در کنار والدینی پرورش می یابند که چنین کارهایی را انجام دهند، بنابراین پرورش کودکان اخلاقی بیش از آنکه به کودکان مربوط شود به ویژگی های زیر مربوط می شود که والدین می بایست تلاش کنند تا این خصوصیات را داشته باشند؛ پس والدین دارای فرزندان اخلاقی، ملاک های زیر را دارند:

  1. این والدین گرم و حامی هستند به جای اینکه تنبیه گر باشند، یعنی این والدین روابط گرم و عاطفی با فرزندان خود داشته و نه جای بچه ها، ونه مقابل بچه ها بلکه کنار بچه ها قرار دارند و از تنبیه برای تغییر اشتباهات کودکان خود استفاده نمی کنند.
  2. این والدین در خانواده خود نظم را از پایین به بالا به کار می گیرند؛ یعنی خانواده دارای ساختار دموکراتیک و مسئولیت خواهانه است. همه حق اظهار نظر در ایجاد نظم در خانواده دارند و آنچه که توسط همه به عنوان نظم پذیرفته می شود حتی توسط والدین نیز به کار گرفته می شود.
  3. والدین فرصت هایی را مهیا می کنند تا فرزندان از دیدگاه ها و احساسات دیگران استفاده نمایند تا فرزندان از دیدگاه های دیگران آگاه شده و در پذیرفتن دیدگاه ها و شکل دادن باورهای خود آزادی داشته باشند.
  4. کودکان ونوجوانان را در تصمیم گیری های خانوادگی مشارکت داده و شرایطی را فراهم بیاوریم که آنها در مورد تصمیم های اخلاقی باورهای خود را به شکل آزادانه مطرح کرده و در تصمیمات اخلاقی لحاظ کنیم.
  5. الگویی از رفتارهای اخلاقی و تفکر در مورد آنرا به فرزندانمان ارئه دهیم تا این الگو که خودمان هستیم فرصتی مهیا کند تا کودکان به این الگوها عمل کنند.
  6. اطلاعاتی را برای آنها فراهم کنیم تا آنها به شکل شفاف بدانند که چه رفتارهایی و چرا این رفتارها از آنها مورد انتظار است.
  7. مفهوم اخلاقیات درونی را به جای مفهوم اخلاقیات بیرونی در مورد آنها پرورش دهیم، بدین معنی که اخلاقیات نه به عنوان گرفتن پاداش بیرونی و ظاهرسازی و ماسک اجتماعی پنداشته شود بلکه به عنوان زینت درون و عامل پالایش انسان مورد لحاظ فرزندانمان قرار بگیرد.
این مطلب را هم بخوانید :   شکست عشقی : ۱۲ راهکار برای کنار آمدن با آن

 

نوشته های مشابه

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫2 سوال

  1. سلام
    پسر من ۹ سالشه و همش داره فحش میده. تو خونه ما خیلی مراقب حرف زدن هستیم ولی نمیدونم اون چطوری و چرا این حرفا میزنه. تا الان چند بار مدرسه اونم عوض کردیم ولی تاثیری نداشت. تورو خدا کمک کنین

    1. سلام
      فرزندان میتوانند در موقعیت ها مختلف در اجتماع و مدرسه و خویشاوندان و غیره … فحش ها را یاد بگیرند . ولی آنچه که باعث می شود فرزند شما این فحش ها را بر خلاف میل شما به کار گیرد احتمالا ریشه در لجبازی و علل دیگری چون تایید های غیر مستقیم شما می باشد . حساسیت های شدید والدین نسبت به فحش دادن های فرزندان در خانواده ، خود می تواند باعث تقویت و ادامه یافتن فحش دادن فرزند شما باشد . برای مشاوره بیشتر میتوانید از همکاران بنده در مجموعه وقت مشاوره کودک و نوجوان دریافت نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

چگونه فرزندان با اخلاق تربیت کنیم؟

2