بالینیوسواس

رابطه بین وسواس و کمبود سروتونین در بدن انسان

وسواس نیز همانند سایر اختلالات ناشی از اضطراب به علت کمبود سروتونین در بدن انسان ایجاد می شود. در این مقاله به این موضوع پرداخته می شود.

 

چطور سطح سروتونین در بدن تحت کنترل قرار بگیرد؟

سروتونین و اضطراب هم درست مانند بحث مرغ و تخم مرغ است. دانشمندان نمی دانند که اول اضطراب به وجود می آید یا سطح پایین (سروتونین). ولی آن چیزی که میدانند این است که هردو با تکنینک ها و تجهیزات مناسب قابل درمان هستند.

 

سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است که کارهای مهمی در بدن انسان انجام می دهد تا تعادل در بدن ایجاد شده و به انسان سالمی که می خواهیم تبدیل شویم. کم یا زیاد بودن سروتونین در مغز شما معمولا موجب عوامل زیر در بدن شما می شود.

 

رابطه بین وسواس و کمبود سروتونین در بدن انسان
رابطه بین وسواس و کمبود سروتونین در بدن انسان

• حالات شادی و ناراحتی واضطراب و عصبانیت
• کنترل و عدم کنترل خشونت
• تاثیر در توانایی یادگیری
• تاثیر در حافظه
• کمبود سروتونین باعث افزایش اشتها می شود.
• تنظیم کننده خواب و بیداری

سروتونین مطمئنا بر عوامل مختلفی تاثیر گذار است و زمانی که از وسواس رنج می برین این موارد حتما بر روی شما تاثیر گذار هستند.

این مطلب را هم بخوانید :   ناگفته های از احتکار اجبار گونه

 

چطور سروتونین بر وسواس موثر است؟

رابطه بین وسواس و کمبود سروتونین در بدن انسان
رابطه بین وسواس و کمبود سروتونین در بدن انسان

جواب این سوال دقیقا مشخص نشده است ولی آن چیزی که مشخص است این است که وسواس و سروتونین به هم مرتبط هستند. از آنجایی که سروتونین نوعی پیام آور شیمیایی هست، ممکن است به بعضی از قسمت های ذهن تاثیر گذاشته و موجب فکرهای منفی و رفتارهای اجبارگونه شود. از طرفی هم ممکن است که رفتار های اجبارگونه باعث کاهش سروتونین در بدن بشود. از آنجایی که کنترل کردن وسواس سطح سروتونین را افزایش می هد این موضوع باید در علم اعصاب و روان .

 

درمان پزشکی وسواس در رابطه با کمبود سروتنین

داروهای ضد افسردگی یا SSRL ها معمولا برای وسواس تجویز می شوند. سروتونین معمولا توسط سلول های مغز در سیناپس ها تراوش می شود تا پیام های مغزی را منتقل کند. افرادی که به طور طبیعی سطح پایینی از سروتونین دارند، این فراخوانی توسط سلول های عصبی بعد از سیناپس بیش از اندازه صورت می گیرد. SSRL ها فراخوانی سروتونین توسط اعصاب را به تاخیر می اندازند.

 

چطور سروتونین در بدن به صورت طبیعی افزایش یابد؟

سروتنین به طور طبیعی در بدن با فعالیت های زیر افزایش می یابد:

• ورزش
• غذاهای سالم
• خواب کافی و مناسب
• تکنیک های روان درمانی (درمان قطعی)

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫5 سوال

  1. سلام آقاي دكتر. من خانمي ٣٤ ساله هستم كه ماه ٧ بارداري هستم و به شدت افكار وسواسي پيدا كردم . افكار من در رابطه با دوست داشتن همسر و فرزند توراهي ام هست كه با اينكه واقعا آنرمال عاشق همسرم هستم ولي همش اين افكار منفي مياد تو ذهنم كه شوهرمو دوست ندارم همچينين در مورد بچمم با اينكه واقعا عاشقشم و بعد از چهار سال نازايي و به سختي تونستم باردار بشم ولي الان همش اين فكر مياد تو ذهنم كه ازش بدم مياد. من قبلا هم اين فكرها رو نسبت به مادرم داشتم با اينكه واقعا عاشق مامانمم هستم. توروخدا بگيد چيكار كنم؟ آيا بارداري و بهم ريختن هورمونها باعث اين حالتها شده؟خيلييي تلاش ميكنم اين فكرا رو از خودم دور كنم همش ميگم اين فكرا واقعي نيستن من واقعا دوستشون دارم ولي بازم اين افكار از ذهنم نميرن

    1. سلام
      مشکل شما نیاز به مشاوره بالینی و بررسی بیشتر دارد . امکان این وجود دارد که وسواس فکری بصورت ژنتیکی در شما وجود داشته باشد ( به این مهم توجه نمایید که آیا در پدر و مادر یا فامیل های درجه اول شما وسواس وجود دارد ؟ ) و با گذراندن دوره بارداری و تشدید اضطراب در شما ، این وسواس های فکری در شما فعال شده و شدت گرفته است . برای بررسی بیشتر و درمان وسواس میتوانید بصورت حضوری مراجعه نمایید .

  2. عرض سلام و خسته نباشید
    و با تشکر از موضوع تون
    میخواستم بدونم ایا راهی وجود دارد تا بدون دارو بتوانیم وسواس خودمون رو درمان کنیم
    من مدت زیاد میشه که وسواس فکری دارم.
    اما از دارو اصلا خوشم نمیاد . آیا راهی است تا بتوانم وسواسم را بدون دارو درمان کنم یا نه؟
    من پسر هستم ۲۶ ساله و مجرد
    و مدت هفت یا هشت سال میشه که وسواس دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

رابطه بین وسواس و کمبود سروتونین در بدن انسان

5