اختلالات عصبیاضطراببالینیفوبیا

درمان ترس از پرواز – فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم

دنیس برگ‌کمپ، بازیکن مطرح تیم ملی هلند، بعد از فوت خواهرش در یک سانحه هوایی دیگر حاضر نشد سوار هواپیما شود. تراژدی مرگ خواهر آنقدر برایش دردناک بود که باعث شد حتی از حضور در تیم ملی چشم‌پوشی کند چرا که حضور در تیم ملی با سفرهای زمینی و طولانی‌مدت امکان‌پذیر نبود. ترس از پرواز یا فوبیای پرواز ترس ناشایعی نیست و خیلی‌ها به آن مبتلا هستند؛ از جمله مشاهیری مانند دالایی لاما (رهبر دینی تبتیان)، استنلی کوبریک (فیلمساز آمریکایی)، لانس فون‌تریر (فیلمساز دانمارکی)، ایزاک اسیموف (نویسنده آمریکایی روسی‌تبار)، شعبان (کمدین ترک نبار) و ده‌ها تن دیگر در این فهرست قرار دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره روش های درمان ترس از پرواز برای شما بگوییم.

 

آیا ترس از پرواز یا فوبیای پرواز یک ترس مرضی محسوب می‌شود؟

بله، ترس از پرواز یکی از انواع ترس‌های مرضی یا همان فوبیاست. اصولا همه انواع ترس، مثل ترس از سوسک، ترس از آب، ارتفاع، رعد و برق و… ترس‌هایی غیرمنطقی، غیرواقعی و غلوشده هستند. ترس یکی از بنیادی‌ترین هیجان‌های انسانی است و می‌توان گفت علامتی است هشدار دهنده تا انسان را از خطرهای پیرامونش آگاه کند اما وقتی ترس آنقدر زیاد می‌شود که زندگی فرد را دچار اختلال می‌کند، از دیدگاه عموم نیز جلوه‌ای غیرمعمول خواهد داشت و به ترس مرضی تبدیل می‌شود. فوبیا به این معنا نیست که فرد مبتلا به آن صرفا انسان ترسویی است بلکه چنین افرادی به یک نوع خاص از محرک واکنش نشان می‌دهند. این محرک‌ها ممکن است هواپیما، گلایدر، بالون و هر نوع وسیله نقلیه هوایی و… باشد.

 

درمان ترس از پرواز - فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم
درمان ترس از پرواز – فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم

چه کسانی فوبیای پرواز دارند؟‌

مسافران معمولا با شروع حرکت هواپیما روی باند، وقتی که با برنامه ریزی به مسافرت با هواپیما و حتی نزدیک شدن به موقع و موقعیت پرواز، دچار استرس و به مرور حمله‌های عصبی می‌شوند و این حمله‌ها با بلند شدن هواپیما از زمین به اوج خود می‌رسد.

گاه برخی افراد به محض نشستن روی صندلی دچار ترس از فضای بسته شده و خود را در محیط هواپیما گرفتار می‌بینند. علائم این اشخاص از اضطراب ساده تا حمله‌های عصبی شدید در نوسان است.

این استرس و ناراحتی‌ها اغلب به طور ناگهانی با علائمی چون تپش قلب و تعرق شروع می‌شود. لرزش، تنگی نفس، سرگیجه، مشکلات گوارشی و بیهوشی از دیگر علائمی است که در اثر ترس از دست دادن کنترل و حتی ترس از مرگ در مسافر ایجاد می‌شود.

 

دلایل ترس از پرواز یا فوبیای پرواز چیست؟

افرادی که ترس از پرواز دارند، معمولا دچار بیماری ترس از فضای بسته نیز هستند که این بیماری خود زاده دو عامل اضطراب و حمله‌های عصبی است. .

علت ایجاد ترس از فضای بسته در طول پرواز این است که فرد احساس می‌کند در محیط هواپیما محصور شده و نمی‌تواند در صورت لزوم از محیطی که در آن قرار دارد، فرار کند.

دسته دیگری از مسافران که در طول پرواز دچار استرس و حمله‌های عصبی می‌شوند، کسانی هستند که به سیستم حمل و نقل هوایی بی‌اعتمادند و آن را ناایمن قلمداد می‌کنند.

 

درمان ترس از پرواز شما اینجاست!

تقریبا بین ۲ تا ۵ درصد افرادی که از سیستم حمل و نقل هوایی بهره می‌برند، دچار فوبیا و ترس از پرواز هستند. برخی از این مسافران مضطرب سعی می‌کنند با خوردن داروهای آرامبخش و حتی الکل در طول سفر خود را آرام نگه دارند، غافل از این که این درمان‌ها خود عاملی در جهت افزایش اضطرابشان خواهد بود.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از پرواز می ترسید، روانشناسان می توانند کمک تان کنند. فقط تصور کنید چه موقعیت های کاری ارزشمندی را به خاطر ترس از پرواز از دست داده اید و چه ماموریت هایی را لغو کرده اید چون می ترسیده اید پا به هواپیما بگذارید! با این حساب دیگر امتناعی برای مراجعه به روانشناس نخواهید داشت.

گاهی فوبیای پرواز جنبه وراثتی و بیولوژیک دارد و فرد بدون هیچ دلیلی، نسبت به یک شیء یا حیوان برداشت ذهنی منفی پیدا و همواره سعی می‌کند از آن دوری کند. ترس‌های بیولوژیک اغلب به دلیل تغییرات بیوشیمیایی در بعضی از قسمت‌های مغز (مخصوصا در ناحیه مربوط به هیجان‌ها در لوب تمپورال) پدید می‌آیند. البته عوامل اجتماعی، محیطی یا اتفاق‌های ناگوار در زندگی مانند از دست دادن دوستان یا خویشاوندان در یک سانحه هوایی، شنیدن خبرهایی درباره سقوط هواپیماهای مسافربری یا تجربه ناخوشایندی از پرواز (نقایص فنی هواپیما حین پرواز) در شروع آن نقش دارند.

کاری که روانشناسان برای شما می کند این است که با ریشه ترس شما رو به رو شده و شما را در موقعیت مشابه با پرواز قرار می دهد. رفتارهای شما را مشاهده و تجزیه و تحلیل کرده و سپس درمان‌هایی متناسب با موقعیت تان برای شما تجویز می کند.

اما جدا از درمان‌های روان‌شناختی که سعی در حل مشکل به صورت ریشه‌ای می‌کند، مسافرانی که دچار ترس از پرواز هستند، می‌توانند پیش از سفر و در طول آن با انجام چند روش درمانی طبیعی به کم کردن اضطراب و افزایش آرامش و کنترل خود بپردازند.

 

درمان ترس از پرواز - فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم
درمان ترس از پرواز – فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم

درمان ترس از پرواز چگونه است؟

قبل از شروع اقدام‌های درمانی باید بدانیم این افراد مقصر نیستند و با سرزنش و نصیحت تغییری در رفتارشان ایجاد نخواهدشد.

قدم اول، شناختی-‌رفتاری است. روان‌درمانگر با روش علمی افکار بیمار را تجزیه و تحلیل می‌کند و حساسیت‌زدایی تدریجی آغاز می‌شود. حساسیت‌زدایی ذهنی به صورت تداعی ذهنی پرواز است.

در جلسه‌های مشاوره سعی می‌کنیم استرس ناشی از فوبیای پرواز را مدیریت کنیم و علاوه بر آن روش خاصی به نام «آرمیدگی عضلانی» آموزش داده می‌شود. آموزش آرمیدگی عضلانی برای تمدد عضلانی است و در همین حین از بیمار می‌خواهیم توجه خود را به موضوع دیگری معطوف کند.

بعد از طی جلسه‌های مشاوره، نوبت به مرحله عملی می‌رسد. در این مرحله شاید لازم باشد بیمار چند بار سوار ماکت هواپیما شود و بعد با یک همراه و در آخر به تنهایی به یک سفر هوایی واقعی برود. بعد از آن هم لازم است به دفعات متوالی چند پرواز را تجربه کند.

اگر همه این اقدام‌ها مفید واقع نشد، می‌توان از دارو برای درمان استفاده کرد. روش غرقه‌سازی، یک شیوه یادگیری و نحوه رویارویی با موقعیت ترساننده است.

در روش غرقه‌سازی، فرد را ناگهان وارد یک موقعیت ناخوشایند می‌کنیم. مثلا فردی که از آب می‌ترسد، داخل استخر هل می‌دهیم. این روش چندان مناسب نیست و احتمال می‌رود در صورت رعایت نکردن اصول روان‌شناختی از نظر ‌روانی، قلبی و جسمی اثر معکوسی داشته باشد و بیمار را با مخاطراتی مواجه کند. روش غرقه‌سازی حتما باید با نظر متخصص انجام شود.

توجه : این راهکارها گاهی نه تنها مفید واقع نمی شوند بلکه در درازمدت باعث افزایش ترس از پرواز می شود. در این مواقع باید حتما برای درمان ترس از پرواز ، زیر نظر یک روانشناس بالینی درمان خود را پیگیری کنید.

 

این مطلب را هم بخوانید :   ترس از سخنرانی را همین حالا کنار بزاریم
درمان ترس از پرواز - فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم
درمان ترس از پرواز – فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم

چطور بر فوبیای پرواز غلبه کنیم؟

برای میلیون ها نفر از مردم دنیا، سوار هواپیما شدن و پرواز کردن با آن، از ترسناک ترین کارهایی است که آنها می توانند تصورش را بکنند. بر اساس آخرین پژوهش های صورت گرفته ترس از پرواز، رتبه سوم را در میان ده ترس رایج در دنیا، به خود اختصاص داده است و مردم همه روزه برای غلبه بر این ترس خود، در حال کوشش و مبارزه هستند.

بر طبق آمار و ارقام پرواز کردن ۲۹ برابر از سفر با ماشین امن تر است. هزاران هزار پرواز به طور روزانه، به موقع و به سلامت صورت می گیرند، با این وجود میلیون ها نفر همچنان از پرواز وحشت دارند. این مسافران راه حل هایی نظیر استفاده از داروهای آرام بخش و مسکن ها را برای غلبه بر ترسشان بر می گزینند. این داروها باعث می شوند که مسافر در طول پرواز به خواب فرو رفته و استرس ناشی از پرواز او هم به این شکل از بین برود. اما راه های بهتری هم بری غلبه بر این ترس وجود دارد. روانشناسان ۴ الگوی فکری را در افرادی که ترس از پرواز دارند، شناسایی کرده اند و تکنیک هایی را برای مبارزه با آنها معرفی کرده اند:

اندیشه منفی غالب:

زمانی که فرد نسبت به بد بودن موقعیتی که در آن قرار گرفته است دچار نوعی وسواس فکری می شود و این افکار منفی بر او غلبه می کنند. روانشناسان معتقدند که بهترین راه برای مبارزه با این الگوی فکری، این است که به یک نکته مثبتِ هر چند خیلی کوچک، در رابطه با این تجربه بیاندیشید، و سعی کنید که افکارتان را معطوف و متمرکز به آن نکته کنید. این نکته مثبت می تواند منظره ای که بیرون از پنجره هواپیما در پیش چشم شماست، و یا فیلمی که در مانیتور روبرویتان در حال نمایش است، باشد. این نکته هر آنچه که باشد می تواند افکار شما را به بیرون از موقعیتی که در آن قرار دارید هدایت کنید و شما را آرام کند.

سرزنش کردن خود:

زمانی که فرد بر شکست هایش تمرکز کرده و به آنها اجازه می دهد که ترسش را بیش از پیش تقویت کنند. در این حالت فرد می تواند خود را حتی به خاطر ترسی که از پرواز دارد هم ملامت کند. اما بهترین راه برای غلبه بر این سرزنش کردن خود چیست؟ به یاد خود بیاورید که همین تصمیمی که شما مبنی بر مسافرت با هواپیما گرفته اید در حقیقت به نوعی موفقیت و دست یابی بزرگی برایتان به حساب می آید، و این نقطه آغاز یک فرآیند آهسته و پیوسته برای غلبه کامل بر این ترس است.

تسلیم شدن:

زمانی که فرد نومیدانه احساس می کند که هیچ تسلط و کنترلی بر شرایط و محیطی که در آن قرار گرفته است ندارد.در این حالت ذهن فرد از شدت ترس، فلج شده و او به هیچ عنوان نمی تواند که آرامش یابد. بهترین راه برای غلبه بر این نوع از ترس این است که به یاد خود بیاورید که شما بر موقعیتی که در آن قرار دارید تسلط دارید. شما بر نفس کشیدن خود و استفاده از تکنیک های آرام بخش ماهیچه ای، تسلط دارید و از این طریق می توانید که بر استرس خود غلبه کنید.

منتظر فاجعه بودن:

در این حالت، ترسی که در فرد وجود دارد، باعث می شود که او در رابطه با بد بودن موقعیتی که در آن قرار دارد یا قرار خواهد گرفت خیالبافی کند. افرادی که ترس از پرواز دارند می گویند که این نوع ترس، که تصور کردن فاجعه ای است که از دید آمار و ارقام احتمال وقوعش تقریبا وجود ندارد، رایج ترین الگوی فکری ترس برای آنها به شمار می آید. بهترین راه برای غلبه بر این نوع ترس این است که ترس خود را بپذیرید و آن را به چالش بکشید. زمان دیگری را که بر چنین ترسی که در شما بوجود آمده بود غلبه کردید، و یا زمانی که در مقابل مشکلاتتان قد علم کرده و ایستادید را به خاطر بیاورید. همانطور که بر آن ترس ها و مشکلات غلبه کردید، خود را برای غلبه بر این ترس ها هم به چالش بکشید.

از لحاظ آمار و ارقام پرواز کردن، امن ترین راه برای سفر کردن است، پس به ترس های تان اجازه ندهید که بر سر راه زندگی شما و رسیدن به مقاصدتان قرار بگیرند.

درمان ترس از پرواز - فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم
درمان ترس از پرواز – فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم

راههای مقابله و درمان ترس از پرواز

بعضی از افراد هنگام پرواز استرس دارند؛ این استرس به شکل های مختلف خود را نشان می دهد. برخی هم از ساعت ها و حتی روزها پیش از سفرهای هوایی هیجان شدیدی دارند. هر دوی این حالت ها، سفر را با مشکلاتی رو به رو می کنند و گردشگران را از داشتن اوقاتی خوش، چه پیش و چه هنگام سفر محروم می کند. برای درمان ترس از پرواز و کنترل این استرس و داشتن سفری ایمن و سالم انجام کارهایی قبل و حین پرواز ضروری است.

پیش از سفر استفاده از دم‌نوش‌های گیاهی که آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است، می‌تواند در کم کردن میزان اضطراب شخص موثر باشد. استفاده از عصاره اسطوخودوس و چکاندن چند قطره از آن در آب در طول سفر می‌تواند به پایین آوردن تپش قلب و لرزش مسافران مضطرب کمک شایانی کند.

گوش دادن به موسیقی‌های آرام به همراه صدای طبیعت می‌تواند تا حد زیادی فضای ذهنی شخص را تغییر داده، وی را کم‌کم وارد مرحله خواب کند.

تماشای فیلم و خواندن کتاب از دیگر روش‌های مشغول کردن ذهن محسوب می‌شود.

مسافرانی که به ترس از پرواز دچار هستند به هیچ وجه نباید از پنجره به بیرون نگاه کنند و بهتر است در تمام‌ طول سفر کرکره‌ها را بسته نگه دارند.

پرهیز از نوشیدنی‌های کافئین‌دار از دیگر نکته‌های مهم درخصوص مسافران مضطرب است؛ زیرا کافئین ضربان قلب را بالا می‌برد و دگرگونی حال فرد بیمار را سرعت می‌بخشد.

اگر پرواز بعد از وعده‌های غذایی است بهتر است فرد مضطرب ‌غذایی بخورد که در آرام نگه داشتن وی در طول سفر کمک و در عین حال انرژی مورد نیاز وی را تامین کند. شیر، دانه کنجد، گوشت بوقلمون، کاهو و منابع غذایی دارای کربوهیدرات‌دار در صورت نداشتن آلرژی‌های غذایی، می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد.

در جریان قرار دادن خدمه پرواز درخصوص ترس از پرواز مهم‌ترین کاری است که هر مسافر مضطربی باید انجام دهد. اگر هنگام خرید بلیت یا هنگام صدور کارت پرواز خدمه آگاه شوند، این امکان را خواهند داشت تا صندلی‌های مناسب‌تری را که به مهمانداران نزدیک‌تر است در اختیار این دسته از مسافران قرار دهند.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫46 سوال

  1. سلام دکتر. من به شدت از پرواز با هواپیما میترسم.با توجه به فرصت ۲ هفته ای که تا پرواز بعدی دارم میشه با راهکارهای شما درمان بشم؟

  2. سلام اقاي دكتر. من ترس شديد از پرواز دارم. طوري كه از يك هفته قبلش ميشينم گريه ميكنم. شما شيراز هم ميايين يا فقط تهران مطب دارين؟ ممنون ميشم جواب بدين .

    1. سلام
      فوبیای ترس از پرواز درمان پذیر است و بده مراجعین بسیاری با این مشکل داشتم که درمان شدند . کافیست که تکنیک های بنده را انجام دهید . بنده شیراز مراجعه ندارم ولی شرایطی برای مراجعین مسافت دور وجود دارد که میتوانید با تماس با پذیرش (ساعت ۱۶ به بعد) از آن اطلاع پیدا کنید .

  3. سلام
    بنده ترس از پرواز داشتم و به همین دلیل نمیتوانستم در سفرهای کاری و سیاحتی از هواپیما استفاده کنم . طوری که در سفرها از یکروز قبل با اتومبیل یا قطار حرکت میکردم و خیلی برایم عذاب آور بود و یا نمیتوانستم با خانواده برای تفریح به خارج از ایران مسافرت داشته باشم. ولی آقای دکتر اسماعیلی ترس از پرواز من را درمان کرد و خدارو شاکرم که ایشان را با من آشنا کرد و توانستم بر مشکلاتم غلبه کنم . درمان من بصورت فشرده در یک هفته انجام شد . و در مرحله آخر خود دکتر با من به درون هواپیما آمد و با هم پرواز کردیم .

  4. با سلام و عرض وقت به خیر
    بنده به شدت فوبیا پرواز دارم و به مرور و با مشاهده سقوط ها یا حوادث این حالت بیشتر و شدیدتر می شود، مواقعی که پرواز دارم مدام عرق می کنم،دلپیچه می گیرم و نفس کم میارم و ناخودآگاه با تکان های هواپیما جیغ میزنم، گاهی بالشت می گیرم جلوی صورتم و گریه می کنم و توی بالشت جیغ میزنم،به خصوص پروازهای فصل بهار که تکان های زیادیی دارند.یک تجربه ناخوشایند در پرواز داخلی داشتم و بعد از اون بدتر و بدتر هم شدم،از پروازهای داخلی بیشتر می ترسم و احساس می کنم سقوط می کنیم مدام ولی تجربه نشان داده نسبت به پروازهای داخلی هم ترسی دارم و هر بار که سوار هواپیما می شوم بار پایانی است.بارها مشاور رفتم تغییری نکرد،پروازهای طولانی ۱۰-۱۱ ساعت داشتم ولی باز تاثیری نداشت و در تمام طول پرواز گریه میکردم، همسرم دوره های خلبانی گذرانده هر بار تمام طول مدت تیک آف و لندینگ مرحله به مرحله واسم توضیح میده که چه اتفاقی داره می افته،موتور الان در چه وضعیتی هست و… ولی باز هم حالم بد میشه، حتی به توصیه ایشون یک بار سفرم را در داخل کابین خلبان ماهان که دوستشون بود سپری کردم تا ترسم از بین بره ولی فایده نداشت از بار بعد باز هم با هر تکان وحشت زده می شدم و نفسم بند میومد و همان ماجرای قبل، به پیشنهاد دوستان حتی دو بار به تنهایی سفر کردم ولی در هر بار باز هم همان احساس وحشت،همان اضطراب و عوارض جسمی،متاسفان بعد از هر بار پرواز اینقدر که استرس دارم که بعد از پیاده شدن حس می کنم دنیایی فعالیت کردم و تا نخوابم حالم بهبود پیدا نمی کنه،حتی چندبار آرام بخش مصرف کردم ولی از ترس تمام مدت پرواز که ۸-۹ ساعت بود نتونستم حتی پلک روی هم بزارم این مساله خیلی از لحاظ جسمی و روحی آزارم میده و حتی بیشتر از این خجالت می کشم به خصوص در پرواز های خارجی اصلا وجه جالبی نداره، به واسطه شغل همسرم مدام مجبورم سفر کنم و واقعا توان این همه استرس و ترس زو ندارم باید چی کار کنم؟؟ می دانم سقوط نمی کنیم یا حتی اگه سقوط کنیم اصلا چیزی متوجه نمیشیم ولی هر بار که تکان می خوره هواپیما حس مرگ بهم میده حاضرم بمیرم ولی این لحظات رو تجربه نکنم.امیدوارم بتونید کمکم بفرمایید.
    با تشکر

    1. سلام
      ترس از پرواز شما بصورت ريشه اي بايد درمان گردد . مراجعين بسياري داشتم كه مانند شما بودند و با انجام تكنيك هاي بنده ترس از پروازشان كاملا درمان شده است .( مدارك موجود است ) بنده ٢ مرحله براي حل مشكل پرواز دارم كه پس از طي آن مراحل مشكل تان بطور كلي حل خواهد شد .
      در صورت تمايل ميتوانيد از طريق پذيرش وقت مشاوره رزرو نماييد .

  5. سلام و روز بخیر
    من در کشور ایتالیا هستم و دو ماه دیگر بلیط برگشت به ایران دارم، از الان که به پرواز برگشت ایران فکر میکنم نگران و مضطرب میشوم. نگرانی و اضطراب من ترس از پرواز نیست بلکه ترس از محیط بسته هواپیما است.
    ممنون میشوم اگر بتونید من را کمک کنید.

    1. سلام و وقت بخیر
      ترس از محیط های بسته میتواند در هر محیط که فرد فوبیای آن را دارد اتفاق بی افتد ، برای مثال داخل آسانسور ، اتاق خواب و یا هواپیما اتفاق بی افتد . ینده مراجعین بسیاری داشتم که در داخل و یا خارج کشور بدلیل این ترس ها نمی توانند مسافرت کنند . پیشنهاد بنده این است که از طریق پذیرش با بنده وقت مشاوره درمانی از راه دور رزرو نمایید تا این فوبیا را قبل از پرواز از شما ریشه کن کنم و درمان شوید.

  6. سلام وقت به خیر من مدت زیادی هست با هواپیما سفر می کنم و در اولین پروازها هیچ مشکلی نداشتم اما اخیرا فقط تو پروازهای ماهان آرامش نسبی دارم و نمیترسم اما در پروازهای دیگه متاسفانه به دلیل فرسوده بودن هواپیماها تکان های شدید تیک آف های فاجعه بار و کاهش و افزایش ارتفاع های ناگهانی به شدت دچار وحشت میشم به طوری که حتی گاهی وقتا که تکان شدیدی میخوره ناخوداگاه جیغ میکشم و سرمو تو دستام میگیرم و گریه می کنم ضربان قلبم انقد بالا میره که حس می کنم هر لحظه ممکنه سکته کنم و کلا امیدی به زنده موندن و سالم رسیدن ندارم من از مرگ نمیترسم اما حس معلق بودن تو هوا با یک هواپیمای غیر ایمن حس وحشت شدیدی بهم میده که البته تو هواپیماهای خوب خیلی خیلی کمتره این احساس…به نظر شما ترس من معقوله یا مرضی؟؟؟

    1. سلام
      ترس از پرواز با هواپبما تا زمانی که در زندگی شما تاثیر منفی نگذارد معقول است ولی اگر اثرات منفی داشته و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد میکند ، میتوان گفت که این ترس و فوبیای پرواز است که نیاز به درمان دارد . برای درمان فوبیای پرواز میتوانید با بنده وقت درمانی رزرو نمایید .

  7. من اصلا فکر نمیکردم ترس از پرواز درمانی داشته باشه و همیشه با قرص سعی میکردم اون مدت رو یجوری تحمل کنم تا اینکه با توصیه یکی از اشنایان پیش آقای دکتر رفتم تقریبا تو جلسه دوم ایشون یک تکنیک عالی کار کردن و برای جلسه سوم با هم سوار هواپیما شدیم و من برای اولین بار تونستم بدون مشکل شرایط تحمل کنم
    خواستم از اقای دکتر خیلی خیلی تشکر کنم چون واقعا زندگی منو تونستن عوض کنن

  8. سلام آقای دکتر مرحله دوم که با حضور درمانگر در پرواز درمان انجام میشه چطوریه؟

  9. سلام.من حدود ٦ سال قبل از ارتفاعي ٤ متري از بام ساختمان به طبقه ي پايين سقوط كردم و البته شكستگي هايي داشتم اما خوشبختانه زنده ماندم.بعد از اون حادثه به طرز زيادي از ارتفاع ميترسم حتي وقتي ديگران هم لبه ي پرتگاه يا لبه ي پنجره ميروند احساس ترس و سقوط دارم.و از هواپيما به خاطر ارتفاع زيادي كه از سطح زمين داره به شدت ميترسم و تمام طول پرواز دست ها و تمام بدنم يخ ميكند و بي حس ميشود.اما به خاطر خانواده مجبور به تن دادن به سفر با هواپيما هستم ولي از مدتها قبل از سفر هرشب استرس پرواز دارم.ميخواستم ببينم اين مشكل حل ميشه؟و در چه مدت؟

    1. سلام
      شما دچار اختلال هیجان پس از واقعه یا همان حملات هراس (panic attack) شده اید. به دلیل این اختلال، شما ترس از ارتفاع و پرواز داشته و از قرار گرفتن در چنین موقعیت هایی اجتناب می کنید تا با اضطراب خود مقابله کرده و آن را کاهش دهید.
      فوبیای پرواز در مدت کوتاهی قابل درمان می باشد. شما لازم است تا حداقل یک جلسه مشاوره داشته باشید تا روند و مدت زمان دقیق ان در مورد شما مشخص گردد.
      برای اطلاعات بیشتر با پذیرش در تماس باشید

  10. سلام من مهدی هستم زیاد سوار هواپیما شدم اما متاسفانه از ۷ پیش به خاطر فوبیای شدید و به خصوص ترس در محیط داخل هواپیما و لحظه ( تیک اف ) تنگی نفس و ضربان قلب بالا و عرق کردن نتوانستم سوار هواپیما بشوم و این در زندگی من تاثیر بدی گذاشته طوری که نمی توانم با خانومم مسافرت هوایی بروم اقای منو کمک کنید

    1. سلام
      شما ذکر نکردید ۷ سال قبل چه مشکلی برای شما رخ داده است. در هر صورت فوبیای پرواز شما قابل درمان است.
      در صورت تمایل می توانید با پذیرش تماس بگیرید.

  11. سلام . دکتر شما ترس از پرواز تو چند جلسه میتونید درمان کنید ؟
    من باید خیلی زود بتونم سوار هواپیما بشم و اصلا وقت ندارم . 🙁 چیکار باید کنم ؟

  12. من بیست سال بود ترس از هواپیما داشتم و کلی موقعیت شغلی بخاطر همین ترس از دست دادم . خیلی هم دارو مصرف کردم و پیش روانپزشکای مختلف رفتم و حتی هیپنوتیزمم امتحان کردم ولی همه فقط بلدن پول بگیرن . من امیدم دیگه از دست داده بودم که با دکتر اسماعیلی اشنا شدم و میتونم بگم ایشون واقعا زندگی منو نجات دادن . آقای دکتر میخوام ازتون صمیمانه تشکر کنم و دستتون ببوسم .

  13. سلام منم از پرواز ترس داشتم حسابی اما با این حدیث شرف مولا علی ع (هر گاه از کاری ترسیدی خود را به کام ان بیانداز زیرا ترس شدید از ان کار دشوارتر و زیانبارتر از اقدام به ان کار است) درمان کردم

  14. سلام اقاي دكتر
    بنده حدود ٤سال كه بيماري ترس از فضاي بسته رو دارم،در واقع زماني كه براي دادن ام ار اي رفتم متوجه شدم،توو اين مدت سوار هواپيما نشدم اما حالا يه سفر دارم،به نظرتون اذيت ميشم؟؟

    1. سلام
      ترس شما می تواند ریشه در اتفاق ناخوشایندی در گذشته شما داشته باشد یا ممکن است ناشی از وسواس های فکری شما باشد
      برای درمان اضطراب ناشی از ترس از فضای بسته باید نزد روانشناس بالینی مراجعه نمایید

  15. سلام.برای من که شهرستان هستم آگورافوبیا دارم به هیچ وجه نمیتونم تا تهران بیام چکار میشه کرد.توروخدا کمکم کتید.درمانده شدم.ترس فضای بسته دارم.تو جاده حالم بدمیشه.کمکم کنید.توروخدا هرچقدر هزینه حاضرم بدم.تلفنی حل نمیشه؟مشاوره تلفنی انجام بدم

  16. من تجربه ي دقيقا مشابه اين موضوع رو داشتم
    قرارداد كاري داشتم ، ترس شديد از پرواز ، با تمرين هاي غرقه سازي قبل و در حين پرواز با كمك دكتر إسماعيلي-كه البته واقعا بايد با نظر متخصص اينكار انجام بشه- بعد از سه پرواز الان خيلي راحت پروازامو انجام ميدم و كلي تو زندگيم به خاطر كم شدن اين ترس احساس بهتري دارم

  17. من با كمك دكنر اسماعيلي تواتستم اين ترس را از بين ببرم واقعا كمك بزرگي در زندگي من داشته اند

  18. سلام آقای دکتر شما درمان ترس از هواپیما را تو چند جلسه انجام میدین؟

    1. سلام
      درمان در دو مرحله انجام میگیرد
      گام اول بصورت مشاوره در کلینیک انجام میپذیرد و سپس در مرحله دوم با حضور درمانگر در پرواز درمان صورت میگیرد

        1. سلام
          نشانی و آدرس ها در قسمت تماس با من درج شده است
          سعادت آباد، خیابان علامه جنوبی، خیابان ۳۸ غربی، روبروی دبیرستان فضیلت، پلاک ۱۵، طبقه ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

درمان ترس از پرواز – فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم

46