ازدواج و زناشوییاضطراببالینیخانواده

حملات عصبی در طول دوران بارداری را بهتر بشناسیم

حملات عصبی در طول دوران بارداری یک اتقاف تخریب کننده می باشد. حمله ی عصبی شامل ترکیب یک دوره استرس روانی شدید به همراه علائم جسمی واقعی است. برخی آنچنان تحت تاثیر این حملات هستند که بایستی به بیمارستان مراجعه کنند.

اکثر کسانی که در اثر این حمله ها به بیمارستان مراجعه میکنند گمان میکنند که مورد حمله قلبی و یا دیگر مشکلات سلامتی قرار گرفتند.

 

حملات عصبی در طول دوران بارداری اثرات تخریبی بیشتری نیز می توانند به بار بیاورند. خانم های باردار در این دوران بسیار مضطرب و حساس می شوند و همچنین این حساسیت در مورد سلامت فرزندشان باعث ایجاد نگرانی بیشتری نیز خواهد بود. اما زمانی که به خانمی در طول دوران بارداری حمله ی عصبی دست می دهد. بسیار بیشتر در مورد آینده نگران و مضطرب خواهد شد.

دلایل ایجاد حملات عصبی در این دوران بسیار زیاد می باشد شما نیاز دارید بدون توجه به این دلایل این حملات را از بین ببرید.

 

حملات عصبی در طول دوران بارداری
حملات عصبی در طول دوران بارداری

مشکلاتی که حملات عصبی در طول دوران بارداری به وجود می آوردند

  1. اضطراب روانی و جسمی ناشی از حملات ممکن است روی رشد جنین تاثیر منفی بگذارد.
  2. نگرانی های به وجود آمده درباره آینده باعث می شود که بعد از به دنیا آمدن نوزادتان سازگاز شدن با شرایط جدید را سخت تر خواهد کرد.

دلایل به وجود آمدن حملات عصبی برای محققان مشخص است اما اینکه چرا بعضی افراد بیشتر مستعد می باشند چیزی نمی دانند. در مورد دوران بارداری نیز به همین شکل است.

 

حملات عصبی در طول دوران بارداری
حملات عصبی در طول دوران بارداری

در مورد خانم های باردار دلایل زیر ممکن است باعث ایجاد حمله عصبی می شود:

  1. تغییرات هورمونی: تغییرات هورمون ها باعث ایجاد حمله های عصبی می شود . این منطقی است زیرا هورمون ها روی کنترل و نظم احساسات و همچنین روی بدن تاثیر میگذارند و باعث این می شوند که به فرد حمله دست بدهد.
  2. نگرانی در مورد وضع سلامتی: حساسیت زیاد در مورد وضع سلامت از دلایل به وجودآمدن حمله های عصبی نمی باشد اما از مشکلاتی است که در انتها فرد را به حمله ی عصبی سوق می دهد. کسانی که در مورد وضع جسمی و سلامت بدن خود حساسیت بیشتری دارند، بیشتر هم دچار حمله می شوند. این مورد با الطبع در مورد خانم های باردار بسیار بیشتر است زیرا آن ها به طور مدوام در حال چکاپ و بررسی وضع سلامت خود و فرزندشان می باشند.
  3. سابقه داشتن حمله های عصبی در فرد: خانم هایی که قبلا دچار حملات عصبی می شدند در طول دوران بارداری بیشتر از دیگر خانم های باردار مستعد حملات بیشتری می باشند.
  4. سن حمله عصبی: خانم ها معمولا در سنی باردار می شوند که در دوران تنش زای بیشتری هستند و حمله های عصبی به مراتب بیشتر می باشند.

به دنیا آوردن فرزند به خودی خود باعث ایجاد اضطراب می شود. بسیاری از خانم ها هیجان زده و نگران این هستند که با تولد بچه و مسئولیت ها و کارها ی زیاد در رابطه با کودکشان، زندگی چگونه خواهد بود. به طور کلی کسانی که دارای حمله های عصبی می باشند در آینده بیشتر مستعد هستند و یارداری در آنها مشکلاتی را پدید می آورد که این حمله ها بیشتر هم بشوند.

این مطلب را هم بخوانید :   آیا مصرف داروهای روانپزشکی تا آخر عمر باید ادامه یابد

همچنین در این دوران این حساسیت هم وجود دارد که مشکلات جسمی که در حمله ی عصبی معمول بوده آیا فقط ناشی از حمله می باشد یا نشانه ی این است که مشکلی در سلامتی جنین با بارداری به وجود آمده است . همین موضوع بسیار نگران کننده می باشد.

 

حملات عصبی در طول دوران بارداری
حملات عصبی در طول دوران بارداری

مدیریت حمله های عصبی در طول دوران بارداری

یکی از مشکلاتی که خانم های بادار با آن دست و پنجه نرم میکنند این سوال است که اگر این اتفاق یک حمله عصبی نباشد و به جای حمله ی عصبی یک چیزی در ارتباط با سلامتی کودک و یا خودشان باشد، چکار کنم؟

یک کار کوچکی که برای از بین بردن این سوال انجام بدهید این است که این حقیقت را بپذیرید که ابن سوال ها به دلیل اضطراب می باشند. تعداد کمی از افراد دارای حمله ی عصبی میتوانند خودشان را متقاعد کنند که مشکلاتشان ناشی از حمله ی عصبی است و کاملا طبیعی می باشد و در ارتباط با سلامتشان نیست. اگر دانش تشخیص حمله های عصبی را در خودتان به وجود بیاورید شانس بهتری برای یافتن درمانی طولانی مدت خواهید داشت. همچنین بایستی گام های زیر را پیش ببرید:

  1. چک آپ های منظم: تمام چک آپ های مربوط به دوران بارداری را انجام دهید. دانستن این موضوع که وضعیت سلامتی جنین و همچنین خودتان خوب است و بارداریتان خوب پیش می رود یک مقدار از نگرانی هایتان می کاهد.
  2. مطالعه بیشتر در مورد حمله های عصبی: مهم است که در مورد حمله های عصبی و دلایل رخ دادن آن اطلاعات کافی داشته باشید. برای مثال تند تند نفس کشیدن یک علائم معمول در هنگام رخ دادن حمله های عصبی می باشد. اگر در مورد تنفس عمیق و سریع دانش کافی داشته باشید آنگاه به هنگام رخ دادن آن میتوانید راحت تر خودتان را آرام کنید.
  3. تمرینات ریلکسیشن: در این مورد روش های بسیاری وجود دارد. تنفس عمیق ، شل کردن ماهیچه ها و تجسم بسیار موثر می باشند. حتی انجام دادن ورزش یا یوگا کمک بسیار بزرگی می تواند باشد. در هر صورت تمام این تمرینات را با دکتر خود در میان بگذارید.
  4. نقشه کشیدن برای آینده و تفریح: نه تنها برای آینده کودک که برای آینده خودتان نقشه بکشید و حتما در طول دوران بارداری برای خودتان تفریح داشته باشید. بیشتر خانم های باردار زندگی کردن را کنار میگذارند و تنها منتظر آمدن بچه می شوند. که این کار باعث می شود که زیادی روی زمان حال تمرکز کنند.
  5. اگر راه کارهای فوق باعث کاهش اضطراب و حملات عصبی نشد، به یک روان شناس بالینی مراجعه نمایید.

 

مهم نیست چه راهی اما بایستی یک راه درمانی اضطراب و حمله های عصبی را شروع کنید. مطمئن بشوید که به اندازه ی کافی با اضطرابتان مقابله میکنید در غیر این صورت این اضطراب بر شما غلبه میکند و می تواند حتی بعد از اینکه فرزندتان به دنیا آمد روی شما تاثیر منفی بگذارد.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

حملات عصبی در طول دوران بارداری را بهتر بشناسیم

1