اختلالات عصبیاضطراببالینیفوبیا

ترس از خون یا هموفوبیا چیست و چطور درمان می شود؟

خیلی ساده میشه توضیح داد. هموفوبیا یا ترس شدید از خون، یک واکنش به ترس بیجا در کسی که از دیدن خون بصورت فردی رنج می برد، ایجاد می کند. چه خون خودش باشد یا دیگران. اغلب ما بین ترس از آمپول و ترس از خون دچار اشتباه می شویم. شخصی که ممکن است از خون دادن بترسد که با ترس از تزریق اشتباه گرفته می شود. در واقع این ترس خاص و شایع، در گروه ترس از تزریق-جراحت-خونی طبقه بندی می شود. برخلاف ترس های خاص دیگر، فوبیای ترس از خون منجر به برخی علائم نسبتا متفاوتی می شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

در ابتدا اجازه دهید دلایل هوفوبیا را برسی کنیم. می توانید از اینجا درباره فوبیای خون بیشتر بخوانید.

 

نوشته های مشابه

دلایل فوبیای ترس از خون

همانطور که در بالا گفته شد بین ترس از خون و دیگر فوبیا ها ارتباطی وجود دارد. فوبیای ترس از آمپول و ترس از خون بصورت ترکیبی در اغلب افراد دیده می شوند. برخی از بیماران فوبیای ترس از دندان پزشک یا دکتر را با ترس از خون دارند.

 

  • بطور کلی، فوبیای ترس از خون باعث ترس از رشته پزشکی می شود. بخاطر اینکه اغلب با خون، تزریقات، زخم، درد و مرگ در ارتباط است.
  • تصاویر تلویزیونی و فیلم ها می تواند در این ترس مشارکت داشته باشد. فرهنگ هالووین، فیلم های جنایی خونین، داستان های قاتلین قتل های سریالی و …… اغلب به عنوان دلایل این ترس شناخته می شوند.
  • خونریزی اغلب علامت یا نشانه ای هست که مشکلی در بدن وجود دارد. ترس از بیمار بودن یا ترس از دست دادن سلامتی با ترس از خون در ارتباط هستند. حتی ترس از مرگ نیز با ترس از خون ارتباط دارد
  • ترس از میکروب و آلودگی هم می تواند موجب تحریک ترس از خون شود. بخاطر اینکه شخص از اینکه از خون فرد دیگری میکروب یا بیماری بگیرد، می ترسد.
  • دیدن خون اغلب موجب ضعف یا غش کردن شخص می شود. ممکن است ترس و نگرانی از احساس شرم بخاطر غش کردن باشد. درواقع این پاسخ دفاعی بدن برای محافظت از خود در برابر استرس بیشتر است.
  • مثل دیگر فوبیا ها، ترس از خون می تواند از تجربیات منفی گذشته یا زمان کودکی درباره خون باشد.
این مطلب را هم بخوانید :   درمان ترس از پرواز - فوبیای پرواز را چطور مهار کنیم

 

ترس از خون یا هموفوبیا چیست و چطور درمان می شود؟
ترس از خون یا هموفوبیا چیست و چطور درمان می شود؟

 

علائم ترس از خون

همانطور که گفته شده ترس از خون علائم نسبتا متفاوتی دارد که همراه با فوبیا های خاصی می آید. تشابهی که با دیگر فوبیاها دارد عبارتند از: اضطراب، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، لرزش یا رعشه هنگام مشاهده خون. این موارد با افت ناگهانی فشار خون و ضربان قلب که منجر به از حال رفتن فرد، رنگ پریدگی و ضعف می شود که در فوبیا های دیگر دیده نمی شوند.

غش کردن بخاطر اینکه مغز به میزان کافی خون دریافت نمی کند اتفاق می افتد. غش کردن یا حملات پانیک می تواند موجب خجالت زدگی در فردی شود که سعی در اجتناب از دیدن خون تحت هر شرایطی را دارد. ترس از خون فقط دیدن خون خود یا فرد دیگری نیست. در بعضی افراد، حملات اضطرابی حتی به محض دیدن خون حیوانات به آنها دست می دهد.

فوبیا گاهی اوقات به اندازه ای تاثیرگذار می شود که زندگی روزانه فرد را مختل می کند. ممکن است از رفتن به دکتر یا دندانپزشک منصرف شود یا حتی از دیدن تصویر چاپ شده یا فیلمی که در آن خون نمایش داده شود، منصرف شود. احتمالا منجر به این می شود که فرد شیوه زندگی کم تحرکی را برای جلوگیری از ورزش هایی که موجب مصدومیت می شوند در پیش بگیرد.

 

ترس از خون یا هموفوبیا چیست و چطور درمان می شود؟
ترس از خون یا هموفوبیا چیست و چطور درمان می شود؟

 

درمان برای غلبه بر فوبیای ترس از خون

روانشناسان تکنیک ریلکسیشن که اغلب برای غلبه بر فوبیاهای خاصی پیشنهاد می شود را در اینجا توصیه نمی کنند. در این روش برخلاف ریلکس کردن، از فرد خواسته می شود تا به منظور جلوگیری از غش کردن، عضلات بزرگ خود را در بازه های زمانی منقبض کند. این تکنیک مخصوصا برای بیمارانی که زمان تزریق غش می کنند مفید است.

یکی از اثرات بزرگ ترس خون بر فرد افسردگی یا اضطراب است. یک روان شناس بالینی می تواند با ارائه راه حلی برای غلبه بر این شرایط کمک کند.

افرادی که ترس از خون دارند تقریبا تشویق می شوند تا به تدریج با اتفاقات اخیر یا ورزش هایی که مربوط به نواحی که احتمال خون ریزی دارد مواجه شوند. این کار می تواند کمک کند تا کم کم با ترس خود کنار بیایند. درمان رفتار می تواند به افراد مبتلا به ترس از خون کمک کند تا به زندگی عادی باز گردند.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫6 سوال

  1. سلام آقای دکتر خوب هستید من نمی‌دونم این هموفوبیا هست یا نه ولی خوب من وقتی خون میبینم دست هام سر میشه حتی اون روز پدرم داشت درمورد تصادف یکی از فامیل ها صحبت میکرد من همین احساس بهم دست داد کلا وقتی خون میبینم دستام سر میشه و تعادلم کلا بهم میخوره شاید یکمی احمقانه باشه ولی گاهی اوقات بدون اختیار گریم هم میگیره ، من مبینا هستم ۱۴ ساله ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام

      فوبیای ترس از خون زمانی اتفاق می افتد که شخصی با دیدن خون و یا تصور آن دچار تشدید اضطراب می‌شود که از علائم تشدید اضطراب می‌توان به سر شدن دست ها ، افت فشار خون ، بیهوش شدن مقطعی ، تعریق و گُر گرفتن دست و پاها و … اشاره کرد. شما برای درمان ترس از خون و همه فوبیا های خود میتوانید بصورت حضوری مراجعه و یا غیر حضوری وقت رزرو نمایید.

  2. سلام اقای دکتر من از خون دادن یا اینکه ببینم کسی سرم میزنه میترسم وباعث میشه رنگ زرد وفشار بیافت از اونور من رشته تحصیلیم تجربی به رشتم علاقه دارم ولی میترسم از خون بنطر شما من تغییر رشته بدم یا ن میتونم با این موضوع کنار بیام

    1. سلام
      نیازی به تغییر رشته نیست . شما فوبیای خون و سرنگ دارید و باید این فوبیا در شما درمان شود. خوشبختانه ترس از خون و سرنگ قابل درمان است . شما میتوانید برای درمان فوبیای خون مراجعه کنید .

  3. سلام
    اقای دکتر سوال داشتم
    شما از اینکه رشته روانشناسی رو انتخاب کردید پشیمون نیستید؟
    چطوری پیشرفت کردید؟از کجا شروع کردید؟
    از بازار کار این رشته راضی هستید؟
    ممنون میشم جواب بدید خیلی برام مهمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

ترس از خون یا هموفوبیا چیست و چطور درمان می شود؟

6