بالینیوسواس

چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم؟

در مقاله قبل برسی کردیم که اگر شما کسی هستید که با فردی دچار اختلال وسواس زندگی می کنید، مطمئنا زندگی روزانه تان به شدت تحت تاثیر روزمرگی خاص او قرار می گیرد. علارقم اینها شما باید به زندگی شخصی خود هم فکر کنید. اگر می خواهید بدانید که چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم توصیه می کنیم حتما مطلب زیر را بخوانید.

 

چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
  • پیدا کردن جلسه های گروه درمانی

یک حامی که می تواند جلسه های گروه درمانی یا روانشناس باشد، بیابید. در این گروها در کنار اینکه شما را در نا امیدیتان یاری می کنند، زمینه برای آموزش و اطلاعات بیشتر راجع به وسواس برای شما فراهم می شود. برای این منظور می توانید به یک مرکز مشاوره که این تسهیلات و گروه درمانی در آن برگزار می شود مراجعه کنید.

 

چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
  • در نظر گرفتن مشاورخانواده

مشاور خانواده از این جهت مفید است که روانشناس میتواند به شما در مورد وسواس اگاهی بدهد تا تعادل به سیستم خانواده برگردد.

• روانشناس به خانواده نگاهی می اندازد و روابط بین اعضای آن را ارزیابی میکند تا متوجه بشود که چه رفتار، طرز برخورد، و باورهایی به مشکل حال حاضر کمک می کند. به عنوان مثال برای وسواس بررسی می کند که کدام یک از اعضای خانواده برای کاهش استرس کمک کننده است و کدام یک کمک کننده نمی باشد و یا چه زمانی از روز برای فرد وسواسی و یا اعضای خانواده او سخت تراست و چرا.

• علاوه بر موارد بالا، درمانگر پیشنهاداتی در مورد رفتارهای مناسب در راستای عدم تقویت رفتارهای نابهنجار فرد وسواسی ارائه می دهد. این رفتارها جایگزین رفتارهای نادرست در قبال فرد می شود.

این مطلب را هم بخوانید :   ترس از قضاوت دیگران و نحوه مقابله اساسی با آن

 

چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
  • زمان هایی را در نظر بگیرید تا از فرد دور باشید.

برای آرامش درونی تان زمان هایی را به خودتان اختصاص دهید تا از فرد وسواسی دور باشید. بعضی مواقع نگرانی در مورد فرد ، باعث می شود که گمان کنید خودتان هم وسواس دارید. زمان دوری، فرصتی برای آرامش و تمرکز در راستای آمادگی بیشتردر مقابل عوامل استرس زا، اضطراب و رفتارهای فرد بیمار می دهد.

• یک روز در هفته برنامه ی بیرون رفتن با دوستانتان بگذارید. یا اینکه در خانه برای آرامش خودتان فضایی را اختصاص بدهید. وقتی که فرد بیرون از خانه است، خودتان را در اتاق خواب به خواندن کتاب و یا به یک حمام آب گرم دعوت کنید.

 

چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
  • علایق خود را دنبال کنید.

آنقدر درگیر مشکلات فرد وسواسی نباشید که دنبال کردن چیزهایی که به آن علاقه دارید را فراموش کنید. در هر رابطه ای بسیار مهم است که هر فرد علایق جدا از دیگری داشته باشد و زمانی که شما با یک فرد دارای وسواس ذهنی مواجه هستید بسیار مهم است که برنامه روزانه خود را ادامه دهید.

 

چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم
  • به خودتان یادآور شوید که حالتان طبیعی است.

یادآور می شوم که احساس درهم شکستگی، خشم، اضطراب یا گیجی در فرد وسواسی بسیار طبیعی است. وسواس شرایطی مبهم دارد و اغلب سردرگمی و ناامیدی را برای تمام کسانی که درگیر هستند فراهم می آورد. بهتر است این نا امیدی ها و احساس ها را نشانه بگیریم تا شخص دارای وسواس را.

همچنین رفتار و اضطراب های او می تواند آزاردهنده و گاهی اوقات غیر قابل تحمل شود. به خودتان یادآوری کنید که فرد تنها وسواس دارد و او بیشتر از آنچه که فکر می کنید می باشد. این موضوع را در نظر بگیرید تا از کشمکش و تلخی با فرد خودداری کنید.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫4 سوال

  1. سلام خسته نباشید یکی از اقوام ما دچار وسواس فکری شده فامیلای نزدیکش هم همین بیماری رو داشتن همش فکر میکنه چون قدش کوتاهه همه دارن بهش نگاه میکنن یا به منظور نگاهش میکنن جوری حالش بد میشه که رنگ صورتش میپره واکثر اوقات کسله و دراز میکشه یا تنها میره تو اتاق آیا درمان قطعی براش هست چون سنش خیلی کمه یکسال به کنکورش مونده خیلی درسش خوب بود ولی کاملا بی تفاوت شده اصلا براش مهم نیست لطفا راهنماییم کنین ممنون

    1. سلام
      بله سابقه مراجع به اين شكل داشتم . اين افراد بدليل وسواس فكري و تجربه تمسخر و … توسط اطرافيان در دوران بلوغ به اين وسواس فكري دچار مي شوند .
      شما ميتوانيد براي درمان از طريق پذيرش وقت مشاوره دريافت نماييد .

  2. سلام آقاى دكتر خسته نباشيد
    ميخواستم بگم من با پسرى آشنا شدم كه با خود خواهى و خيلى راحت آرامشم رو بهم زد و ادامه رابطه ما به اينجا رسيد كه گفت مريضى و …. و الانم خود خواهانه و بيخيال به زندگيش داره ادامه ميده . به نظر شما اين آدم ميتونه يه زندگى خوب و جديد وشروع كنه و دچار هيچ مشكلى هم نشه … !؟
    و من الان با اينهمه مشكلاتى كه برام پيش اومده بايد چى كار كنم اين آدم با احساساتم بازى كرده
    و من الان نميتونم به هيچ كسى اعتماد كنم . لطفا كمكم كنيد. ??????

    1. سلام
      مشکلاتی که شما بیان کرده اید از دید شما می باشد و نیاز است که صحبت های هر دو طرف را شنید و نتیجه گیری کرد . در اختلافات زوجین امکان دارد یک طرف یا هردو دچار اختلالات روانشناختی باشند و یا امکان دارد هیچ کدام اختلالی نداشته باشند . ما نمیتوانیم بدون بررسی و مشاوره پاسخ شما را بدهیم . ۵ سال گذر زمان باعث کمرنگ شدن احساسات شده و می بایست کمتر به آن فرد و رابطه گذشته خود فکر کنید و اینکه میگویید شدیدتر می شود یعنی یک جای کار مشکل دارد !
      پیشنهاد بنده به شما این است که به یک روانشناس برای بررسی مشکلتان مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

چگونه به افراد دارای اختلال وسواس می توانیم کمک کنیم؟

4