اختلالات عصبیاضطراببالینی

افسردگی: دلایل ، علائم و راه های درمان افسردگی را بشناسیم

افسردگی یا اختلال افسردگی شدید یک شرایط سلامت روان است که با احساس ناراحتی خیلی زیاد، انزوا و ناامیدی شناخته می شود که بر روی چگونگی فکر کردن، احساس و عملکرد افراد تاثیر می گذارد. این شرایط ممکن است به طور قابل توجهی با زندگی روزانه فرد در تداخل باشد و ممکن است افکار مربوط به خودکشی را بی اعتبار کند. افسردگی همانند ناراحتی، تنهایی یا غم و اندوه ناشی از تجربه یک زندگی چالشی (مانند مرگ یک عزیز) نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره دلایل ، علائم و راه های درمان افسردگی بیشتر بدانید.

 

محققان در حال مطالعه بر روی آزمایش خون برای تشخیص ، از بین بردن و نشانه های تشخیص گذاری افسردگی هستند.

در سال ۲۰۱۵ تخمین زده شده است که ۱۶٫۱ میلیون نفر از بزرگسالان آمریکایی (افراد ۱۸ سال به بالا) یا %۶٫۷ از جمعیت بزرگسال در یک سال گذشته حداقل یک مورد افسردگی یا نشانه های افسردگی را تجربه کرده اند که این وضعیت به گفته موسسه ملی سلامت روانی (MIMH) یکی از شایع ترین اختلال روانی در ایالات متحده است.

افسردگی می تواند به افراد با هر سنی، نژاد و جایگاه اجتماعی تاثیر گذاشته و در هر زمانی ضربه بزند. بر اساس نظر NIMH این وضعیت در زنان ۲ برابر بیشتر از مردان دیده می شود.

در گزارشی که اخیرا از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری منتشر شده، محققان دریافتند که زنان ۴۰ تا ۵۹ سال بالاترین میزان افسردگی (%۱۲٫۳) را بر مبنای سن و جنسیت در ایالات متحده دارند.

افسردگی: دلایل ، علائم و راه های درمان افسردگی را بشناسیم
افسردگی: دلایل ، علائم و راه های درمان افسردگی را بشناسیم

نشانه های افسردگی

بر اساس اظهار نظر انجمن روانشناسی آمریکا، افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم مختلفی شامل احساس غم و اندوه عمیق و یا از دست دادن علاقه یا لذت بردن از فعالیت های روزانه را تجربه کنند. دیگر علائم افسردگی ممکن است شامل این موارد باشد:

  • زودرنجی، هیجان یا بی قراری
  • تحریک جنسی کمتر
  • ناتوانایی در تمرکز یا تصمیم گیری
  • بی خوابی یا خوابیدن خیلی زیاد
  • تغییر اشتها یا وزن (خوردن بیش از حد یا خیلی کم)
  • خستگی و کمبود انرژی
  • اشک ریختن بدون دلیل
  • علائم جسمانی غیر قابل توضیح مانند سردرد یا دردهای بدنی
  • احساس ناامیدی یا بی ارزشی
  • صرفه نظر کردن از موقعیت های اجتماعی یا فعالیت های عادی
  • افکاری در مورد مرگ یا خودکشی

دلایل افسردگی

دلایل افسردگی کاملا شناخته نشده است اما دانشمندان فکر می کنند که عدم تعادل در مواد شیمیایی سیگنال های مغزی ممکن است مسئول شرایط بسیاری از بیماران باشد. اگر چه تئوری های زیادی درباره اینکه این عدم تعادل درواقع چه چیزیست و کدام مواد شیمیایی در سیگنال دهی درگیر هستند، وجود دارد. همچنین انواع مختلفی از موقعیت های زندگی اضطرابی نیز مرتبط است مانند آسیب زودرس کودکی، از دست دادن شغل، مرگ یک عزیز، مشکلات مالی یا طلاق.

براساس اعلام MINH به احتمال زیاد افسردگی به خاطر اختلال ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و عوامل روانشناختی به وجود می آید. شرایط خاص توجه پزشکی از جمله غیر فعال شدن غده تیروئید، سرطان، بیماری قلبی، دردهای طولانی مدت و سایر بیماری های قابل ممکن است باعث افسردگی شود. هورمون ناشی از افسردگی می تواند پس از زایمان یا در دوران یائسگی نیز پدید بیاید. به علاوه برخی داروهای آرامش بخش مانند قرص های خواب و داروهای فشار خون بالا با افسردگی مرتبط هستند.

افسردگی: دلایل ، علائم و راه های درمان افسردگی را بشناسیم
افسردگی: دلایل ، علائم و راه های درمان افسردگی را بشناسیم

تشخیص افسردگی

برای تشخیص فردی با اختلال افسردگی دکترها ممکن است از بیمار در مورد سابقه بیماری خانوادگی، خلق و خوی و رفتار بیماران (مانند خوردن یا خوابیدن) و افکار مربوط به خودکشی بپرسند. حتی ممکن است از بیماران بخواهند علائم افسردگی خود را در یک پرسشنامه گزارش دهند.

این مطلب را هم بخوانید :   مقابله مجدد نشانه ها در اختلال استرس پس از آسیب (PTSD)

در دستورالعمل تشخیص آماری اختلالات روانی (DSM) که یک راهنمای سلامت روان برای روانشناسان است و توسط انجمن روان پزشکی آمریکا منتشر شده است، برای تشخیص فردی با اختلال افسردگی حاد، فرد باید ۵ یا تعدا بیشتری از نشانه های افسردگی که در بالا اشاره شد را حداقل برای ۲ هفته داشته باشد. فرد باید همچنین خلق و خوی افسرده یا از دست دادن علاقه و رضایت را نشان دهد.

همچنین باید علائمی که ناشی از شرایط پزشکی دیگر نیست را کنار گذاشت، مانند مشکل تیروئید یا به علت تاثیر مستقیم دارو. بنابراین پزشکان ممکن است آزمایش خون یا تیروئید انجام دهند تا مطمئن شوند همه چیز درست کار می کند. در نهایت پزشکان بر این عقیده هستند که این علائم باعث ناراحتی های قابل توجه بالینی یا نقص در کار، اجتماع یا دیگر بخش های مهم عملکردی می شود.

درمان افسردگی

بررسی ها نشان می دهد که نیمی از آمریکایی ها که افسردگی دارند برای این وضعیت کمک پزشکی (روان درمانی) دریافت نمی کنند. بدون درمان رها کردن افسردگی شدید می تواند زنجیره ای از روابط اجتماعی – عاطفی و پیامد های بهداشتی را بد تنظیم کند که بر استرس کلی بیماران می افزاید. موارد شامل مصرف الکل یا سوء مصرف دارو، اضطراب، انزوای اجتماعی و درگیری و کشمکش در روابط عاطفی، مشکلات در کار یا مدرسه و خودکشی است. درمان افسردگی ممکن است شامل روان درمانی، دارو درمانی یا ترکیبی از هر دو باشد.

افسردگی: دلایل ، علائم و راه های درمان افسردگی را بشناسیم
  • دارو درمانی

در درمان افسردگی ، داروهای ضد افسردگی به تغییر خلق و خوی با اثر گذاری طبیعی بر روی مواد شیمیایی مغز کمک می کنند. دسته بندی های مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد. اما روان پزشکان اغلب با گروهی از داروها که مهار کننده های باز جذب سروتونین انتخابی (SSRI) نامیده می شوند، کار درمان افسردگی را شروع می کنند و ممکن است در صورتی که در وضعیت بیمار بهبودی حاصل نشود، داروهای دیگران را برای درمان افسردگی امتحان کنند. SSRI ها، سروتونین مغز را هدف قرار می دهند. مواد شمیایی سیگنال دهی (انتقال دهنده های عصبی) که مطالعات رابطه آنها با افسردگی را پیدا کرده اند. این گروه از دارو ها شامل فلوکستین (معمولا پروزاک نامیده می شود)، سرترالین (زولوفت)، پاروکستین (پاکسیل)، اسکلیتوپرام (لکساپرو) و سیتالوپرام کلکسا.

اثرات جانبی که اغلب موقتی هستند، شامل تغییرات در میل جنسی، مشکلات گوارشی، سردرد، بی خوابی و عصبی بودن می باشد. گروه دیگری از داروهای ضد افسردگی شامل مهار کننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI)، مهارکننده های بازگشتی نوراپی نفرین و دوپامین (NDRI)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI).

داروها به زمان (۲ تا ۴ هفته) برای تاثیر گذاری نیاز دارند و اغلب نشانه هایی مانند اشتها، مشکلات تمرکزی و خواب، قبل از اینکه افراد تغییرات خلق و خوی را متوجه شوند، بهبود پیدا می کنند.

  • روان درمانی

که گفتار درمانی یا مشاوره نیز نامیده می شود. این نوع درمان افسردگی نشان داده است که برای برخی از بیماران افسرده مفید است. مطالعات متعددی پیشنهاد داده اند که درمان دارویی و روان درمانی با هم بهترین نتیجه را برای درمان بیماران با افسردگی شدید دارد. نوع دیگری از روان درمانی، شامل درمان شناختی – رفتاری است که به شخص کمک می کند تا الگوهای فکری منفی را تغییر دهد و با افکار سالم تری جایگزین کند، به خوبی درمان بین فردی که برای کمک به کسی در درک و کار از طریق روابط دشوار طراحی شده است.  امروزه نوع جدیدی از درمان های روانشناختی شامل ACT، DBT و تنظیم هیجان نیز مطرح شده است.

شکل دیگر روان درمانی، درمان حل مسئله است که شامل راه حل های واقع بینانه ای برای مقابله با شرایط استرس زا است.

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫2 سوال

  1. با سلام
    بنده ۱۲ سال از بیماری افسردگی رنج می بردم و به مدت ۹ سال از دارو های ضد افسردگی استفاده میکردم و از مصرف دارو خسته شده بودم . ولی با دکتر یعقوب اسماعیلی آشنا شدم و در کمتر از ۲ ماه افسردگی من تا حدود ۹۰ درصد درمان قطعی شد و الان به زندگی عادی ام برگشتم . خواستم از همین جا از زحمات دکتر اسماعیلی تشکر کنم و آرزوی سلامتی را برایشان داشته باشم . شما واقعا دکتر فوق العاده ای هستید و انشالله بتوانید به تمام مردم خدمت کنید . با تشکر

    1. با سلام
      سلامتی و بازگشت مراحجعین بنده به جامعه باعث خوشحالی بنده می باشد . در بین مراجعین بنده نوابغی وجود دارند که در حال حاضر جز موفق ترین افراد در زمینه کاری و تحصیلی خود می باشند . برای شما و همه آرزوی موفقیت را دارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

افسردگی: دلایل ، علائم و راه های درمان افسردگی را بشناسیم

2