ازدواج و زناشوییخانواده

از نشانه های خیانت در زندگی زناشویی تا علت ها

باید اول از هر چیزی بگویم هرگونه روابط عاطفی و جنسی خارج از روابط زناشویی که به صورت مخفیانه صورت بگیرد به منظور بی وفایی و خیانت تعریف می شود البته بی وفایی صورت خفیف تری از خیانت هست در زندگی زناشویی وقتی یکی از طرفین وارد رابطه شدید عاطفی یا جنسی خارج از حیطه زندگی خود بشود به آن رابطه فرا-زناشویی می گوییم.

 

خیانت انواع مختلفی دارد که باید به  این چند نمونه اشاره کرد:

  • عاطفی
  • جنسی
  • عاطفی و جنسی
  • تصادفی
  • عادتی (اعتیاد جنسی)
  • روابط نامشروع حتی براساس توافق بین زوجین
  • بی وفایی مشروع (صیغه به صورت مخفیانه)

 

علت خیانت زوجین

از علل خیانت می توان اولین مورد به عدم صمیمیت بین زوجین، زن کنترل گر – مرد بی توجه، سابقه بی وفایی و خیانت در والدین افراد، احساس تنهایی و خلا عاطفی، تحمیلی بودن ازدواج، وجدان پایین فرد و داشتن اختلال های مختلف شخصیتی، کنجکاوی های جنسی، رختخواب ضعیف، بحران میانسالی و تلاش برای انکار پیری و حتی باورهای نادرست اشاره کرد. اما علت شایع در مردان به بی وفایی یا خیانت، نیاز جنسی و در زنان نیاز عاطفی است.

بدون شک تمام مراجعین نیاز به درمان و جلسات مشاوره برای بهبود شرایط دارند و نباید به عنوان یک مشکل بی اهمیت به  این موضوع نگاه کرد. از طریق خیانت، آسیب های بسیار شدیدی به فرد و به خانواده زده می شود.

اگر خانواده دارای فرزند باشد اولین پیشنهادم به این افراد نگفتن خیانت به کودکان و فرزندان است. اگرچه که اغلب پنهان نمی ماند اما آنها را به رازداری و عدم فاش سازی نزد کودکان تشویق می کنم به این علل که:

این مطلب را هم بخوانید :   حملات عصبی در طول دوران بارداری را بهتر بشناسیم

خیانت موجب کج خلقی و افسردگی و بدبینی و منفی شدن دیدگاه کودک نسبت به ازدواج، جنس مخالف و موجب ارتکاب خیانت در زندگی بزرگسالی می گردد.

حتما به این موضوع توجه کنید و از کنار ان بی تفاوت نگذرید.

 

نشانه های بی وفایی و خیانت

از نشانه های خیانت و یا بی وفایی باید اشاره کنم اول از هرچیزی به:

پنهانکاری، غیبت های غیر موجه و بدون هیچ سابقه همسر، پوشیدن لباسهایی که تا به حال برای هر جایی استفاده نکرده، دیر جواب دادن ها، تو خود فرو رفتن ها، نوسان خلق، کاهش دفعات رابطه جنسی با همسر، بهانه جویی ها انتقاد و پرخاشگری، بی حوصلگی، اضطراب، کاهش تحمل نسبت به مواردی که قبل موجب مشکل و اختلاف نظر نبوده.

 

بسیاری از مراجعین که در زندگی خود خیانت کرده یا خیانت از طرف فرد مقابل خود دیدند دچار علائم شبه (PTSD) شدند.

معمولا یاد آوری این اتفاق برای آنها اضطراب شدید همراه دارد، احساس خشم و عصبانیت و حتی در موارد تنفر، نا امیدی، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، دیدن کابوس های شبانه، ترس از شروع رابطه جدید دوباره، اختلال خواب و اشتها و میل جنسی.

طرد و خیانت همسر، رنج روانی شدید را برای طرف خیانت دیده به همراه دارد و فراموش نکنیم که دردناک ترین پیامد بی وفایی یا خیانت، از بین رفتن اعتماد  می باشد.

دیدگاه سیستمی به ما می گوید خیانت یک نشانه هست و باید برای حفظ زندگی زناشویی به طرفین کمک کرد علت را ریشه یابی کرد افراد را درمان و رابطه را ترمیم کرد که در بیشتر اوقات با همکاری مراجعین این امر کاملا امکان پذیر هست.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

از نشانه های خیانت در زندگی زناشویی تا علت ها

0