اختلالات عصبیاضطراببالینی

مقابله مجدد نشانه ها در اختلال استرس پس از آسیب (PTSD)

تجربه مجدد (خاطرات ناخواسته و ناگهانی و خاطرات پس از آسیب که هر لحظه ممکن است در شما مزاحمت ایجاد کند یا حتی به نظر میرسد که جایگزین می شوند با این فکر که الان چه اتفاق خواهد افتاد) هسته اصلی علائم اختلال استرس پس از آسیب می باشد. اگر شما مبتلا به PTSD می باشید این احتمال هست که علائم تجربه مجدد خاطرات را داشته باشید.

 

علائم:

محتوی خاطراتی که تجربه مجدد می شود از فردی به فرد دیگر، برپایه تاریخچه آسیب روانی آنها متفاوت می باشد. اما روش تجربه مجدد ضربه روحی اغلب در افراد مبتلا به PTSD  مشترک می باشد. علائم تجربه دوباره شامل:

  • تکرار مداوم خاطرات و افکار ناراحت کننده درباره حادثه ای که باعث آسیب روانی شده است.
  • داشتن کابوس های بازگشت پذیر
  • داشتن پاسخ های جسمی به یادآوران حادثه آسیب زا.( برای مثال، احساس ضربان شدید قلب یا شروع به عرق کردن)
  • داشتن احساس بسیار قوی پریشانی زمانی که خاطرات حادثه آسیب زا را به یاد می آورد.
  • داشتن این احساس که حادثه آسیب زا، جملگی دوباره اتفاق می افتد [که به آن فلش بک (بازگویی داستان – وقفه زمانی) گفته می شود].

 

چه اتفاقی در فلش بک ها رخ می دهد؟

فلش بک ها برای افراد مبتلا به PTSD می تواند ترسناک باشد. اصلا مثل خاطره نیستند بلکه فلش بک ها مثل این می مانند که خاطره همین الان اتفاق می افتد و با زمان حال جایگزین می شوند. اگر شما فلش بک ها را تجربه کرده باشید می دانید که این فلش بک ها شامل عکس العمل های جسمی و هیجانی می باشند که تصویر، صدا، بو، مزه و عکس العمل های بدنی یکسان می باشند و پریشانی بسیاری به فرد وارد می شود.

در فلش بک ها شما تمام هوشیاری خود را نسبت به محیط حال حاضر از دست می دهید و در آن حادثه آسیب زا زندگی می کنید مثل اینکه همین الان اتفاق افتاده است.

 

مقابله مجدد نشانه ها در اختلال استرس پس از آسیب (PTSD)
مقابله مجدد نشانه ها در اختلال استرس پس از آسیب (PTSD)

متاسفانه افرادی که فلش بک ها را تجربه می کنند عموما قادر نیستند تشخیص دهند از اینکه این ها همگی فلش بک هستند.

محقق ها دریافته اند که در بیشتر یک فلش بک روی لحظه ” هشدار و مراقب باش” متمرکز است زمانی که در آن هنگام تجربه آسیب زا اتقاق افتاده است، فرد در ابتدا احساس خطر و تهدید می کند. این مسئله کمک می کند به توضیح اینکه افرادی که فلش بک ها را تجربه می کنند ممکن است حرکات دفاعی قوی و ناگهانی داشته باشند، گاهی هم ممکن است به خودشان یا دیگران صدمه بزنند. آن ها به طور جدی احساس می کنند که مورد تهدید قرار گرفته اند.

 

آیا تجربه مجدد داشته اید که دوست نداشتید در یک حادثه روانی زنده بمانید؟

انواع دیگر از تجربه دوباره وجود دارند برای مثال شما ممکن است افکار را در لحظه داشته باشید. مانند وقتی شما یک حادثه آسیب زا را یادآوری می کنید، مثلا ” چرا این اتفاق برای من افتاد؟” یا “چه کاری می توانستم بکنم که اتفاق نیافتد؟” حتی ممکن است این فکر را کنید که آن اتفاق از چه راهی به زندگی شما ضربه زده است.

  • افراد مبتلا به PTSD معمولا افکاری از این قبیل دارند، در واقع این افکار در برخی افراد بیشتر از فلش بک یا تجربه های مجددی است که انها دارند.
  • تجربه مجدد همچنین می تواند شامل بازخوانی هوشیارانه تجربه آسیب زای شما به روش ایمن در کنار درمانگر شود.

 

ماشه چکان های متداول:

دلیل دیگری که چرا تجربه مجدد می تواند این قدر ترسناک باشد چیزی که شما با آن معمولا آشنا بودید: بیشتر افراد مبتلا به PTSD نمی دانند که آنها با ماشه چکان یا آنچه می تواند اتفاق بیفتد روبرو می شوند. بنابراین وقتی بطور ناگهانی ماشه چکان هویدا می شود به نظر می رسد ناگهانی و از ناکجا آباد آمده است.

  • داستان های در رسانه ها: اگر شما مبتلا به PTSD هستید باید بدانید که داستان های اخبار درباره اتفاقات ناراحت کنند می تواند مانند یک ماشه چکان عمل کنند و شما دچار تجربه مجدد آن ضربه روحی بشوید، مخصوصا اگر داستان ها شباهت هایی با اتفاقی که برای شما افتاده است داشته باشد. به هرحال نمایش یک اتفاق بد می تواند حکم یک ماشه چکان را برای شما داشته باشد و علائم آسیب روانی را در شما آشکار کند. فهمیدن این موضوع برای افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند سخت است و کمبود آگاهی باعث می شود که شما با علائمتان خودتان را محدود کنید.
  • بیشتر چیزهای دیگر که به مانند یک ماشه چکان عمل می کنند می تواند جزییات ساده از آن اتفاقی باشد که برای فرد افتاده است. مثل یک صدا خاص، یک نوع نور خاص که روی یک شی افتاده یا یک لمس یا حرکت قسمتی از بدن.
این مطلب را هم بخوانید :   واقعیت مجازی و کاربرد آن در روان‌درمانی

 

آیا تجربه مجدد PTSD را پیش بینی می کند؟

برای یک فرد عادی خواهد بود که یک تجربه مجدد ناخوانده از یک حادثه آسیب زا بلافاصله بعد از آن رخ دهد. اما الزاما به این معنی نیست که فرد PTSD را ایجاد می کند. ما دقیقا نمی دانیم که چرا بعضی افراد بعد از حادثه آسیب زا مبتلا به PTSD می شوند و دیگران نمی شوند. بر این باور هستیم که در میان گذاشتن این آسیب روانی با یک درمانگر متخصص و مناسب می تواند دچار شدن به PTSD را کمتر کند.

 

مقابله مجدد نشانه ها در اختلال استرس پس از آسیب (PTSD)
مقابله مجدد نشانه ها در اختلال استرس پس از آسیب (PTSD)

 گزینه های درمانی:

ما می دانیم که درمان PTSD می تواند بسیار کمک کننده باشد و علائم تجربه مجدد را در شما کاهش بدهد. بعلاوه گزینه های درمانی کل برای PTSD که درمانگر می دهد مانند تکنیک های تنبیهی که فرد مبتلا خودش را زمانی که فلش بک ها اتفاق می افتد تنبیه می کند که بتواند بیشتر در واقعیت بماند و رفتن در فلش بک ها را کاهش بدهد. بعضی تکنیک های تنبیهی مانند زیاد کردن صدای موزیک یا بو کردن فلفل خالص می باشد.

برای اینکه تکنیک های تنبیهی بیشتر موثر واقع شوند، تشخیص زمان استفاده و نیاز به آنها بسیار مهم می باشد. بعضی افراد مبتلا به PTSD دریافتند که کمک کننده است وقتی ماشه چکان های شروع بیماری آنها را مشخص کنند و راه هایی یافته اند تا ماشه چکان ها را کاهش دهند یا با آنها کنار بیایند، حتی قبل از آنکه از تکنیک های تنبیهی استفاده کنند.

درمان تمرین مرور ذهنی (تصویر سازی ذهنی) برای افرادی که تجربه کابوس در رابطه با PTSD دارند درمان تمرینی تصویرسازی ممکن است مفید واقع شود.

 

حرف آخر:

تجربه مجدد هسته اصلی علائم بیماری PTSD است و می تواند وحشتناک باشد ، فرد راجع به آن صحبت نمی کند تا تخلیه شود و چهره به چهره آسیب روانی را مجدد تجربه کند. تجربه مجدد نشان دهنده این نیست که شما با PTSD روبرو هستید، به طوری که این علائم برای هر فردی که ضربه روانی دیده باشد پس از اتفاق ممکن است نمایان شود در حالیکه فرد به PTSD مبتلا نیست. به هر ثورت یافتن یک درمانگر متاسب و متخصص حیاتی است. برای اینکه PTSD را درخود مدیریت کنید یا احتمال مبتلا شدن به آن را درخود کاهش بدهید.

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

مقابله مجدد نشانه ها در اختلال استرس پس از آسیب (PTSD)

0