فوبیا

فوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

فوبیا با ترس تفاوت عمده ای دارد. ترس یک واکنش طبیعی در موجودات زنده به هنگام مواجهه با خطر به منظور محافظت است. هنگام مواجهه با خطر، سیستم عصبی سمپاتیک با ترشح هورمون آدرنالین واکنش «مبارزه یا فرار» را فعال می‌سازد. تجمع آدرنالین انسان را آماده می‌سازد تا در برابر تهدید؛ پنهان یا مبارزه و یا فرار کند. هم‌چنین آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب و جریان بیشتر خون در عضلات بدن می‌شود و در نتیجه فرد می‌تواند در شرایط اضطراری مناسب ترین عکس‌ العمل را نشان دهد. به علاوه در این حالت قند خون نیز بالا می‌رود و در نتیجه انرژی بدن بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی، جسم و روان گوش به زنگ و آماده‌ی عمل است. پس در موقعیت‌ های خطرناک، ترس یک واکنش طبیعی و حتی مفید و نجات‌ دهنده است.

اما از طرف دیگر، فوبیا ترس بیمار گونه ای است که به شدت مبالغه‌ آمیز و حتی توهمی است. به عبارت دیگر، مقدار ترسی که تجربه می‌ شود متناسب با منبع و علت ترس نیست و این نه تنها مفید و نجات‌ دهنده نیست، بلکه سبب محدودیت‌ فعالیت‌های فرد شده و بر زندگی روزمرۀ او تأثیر منفی به جا می‌گذارد.

فوبیا ترسی غیر واقعی، شدید و طولانی مدت از یک شی، شخص، حیوان یا موقعیت است. فـوبیا نوعی اختلال اضطراب است. شخصی که فوبیا دارد یا سعی می کند از چیزی که ترس ایجاد می کند فرار یا اجتناب کند یا آن را با اضطراب و پریشانی فراوان تحمل می کند. بعضی از فوبیا ها بسیار خاص و محدود هستند.

فوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
فوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

برای مثال، یک شخص ممکن است فقط از عنکبوت یا گربه بترسد. در این مورد، شخص با دوری کردن از چیزی که می ترسد، نسبتاً بدون اضطراب زندگی می کند. بعضی دیگر از فوبیا ها در مکان ها یا موقعیت های گسترده تر دردسرساز می شوند. برای مثال، علائم ترس از ارتفاع می تواند با نگاه کردن به بیرون از پنجره اداره یا با رانندگی روی پل های مرتفع بروز کنند. ترس از فضاهای محصور یا تنگنا هراسی می تواند با سوار شدن به آسانسور یا استفاده از دستشویی های کوچک تشدید شود. افرادی که این فوبیا ها را دارند ممکن است نیاز به ایجاد تغییرات چشمگیر در زندگی خود باشند. در موارد شدید، فوبیا ممکن است عامل تعیین کننده در ناکارآمدی ها در اشتغال، محل کار، مسیر رانندگی، فعالیت های اجتماعی و تفریحی، یا محیط خانه شخص باشد.

 

علائم فوبیا چیست؟

علائم شناختی، علائم هیجانی، رفتاری و بدنی چهار دسته علائم فوبیا هستند؛ البته هر کسی که فوبیا دارد، لزوما هر چهار علامت را با هم ندارد. علائم شناختی این است که فرد مدام به این موضوع فکر می کند که نکند با آن چیزی که می ترسد، مواجه شود؛ مثلا در خیابان تاریکی، حرکتی ناگهانی را پشت سر خود احساس می کند. فکر می کند «این یک کیف زن است» و میخکوب می شود.

فوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
فوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

علائم دسته بعد، هیجانی است. عواطف فرد مثل احساس دلشوره هم چنین اضطراب، نگرانی، ترس، وحشت زدگی در این دسته قرار می گیرند. علائم بدنی هم داریم که خودش به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم می شود. علائم درونی با افزایش ضربان قلب و تپش قلب بروز می کند، اما علائم بیرونی مثل برافروختگی صورت یا لرزش دست است. افراد نسبت به علائم هیجانی خود آگاه ترند و آن ها را بیشتر متوجه می شوند. هرقدر علائم بیشتر باشد، فوبیا شدیدتر است. هرقدر علائم آشکارتر باشد، یعنی شدت ترس و فوبیا بالاتر است. یک سری علائم رفتاری هستند؛ یعنی ممکن است بدنشان در شرایطی مانند حالت آماده باش یا جنگ و یا گریز قرار بگیرد.

این مطلب را هم بخوانید :   فوبیای دندانپزشکی را به سادگی درمان کنیم

همه افراد در سنین کودکی ممکن است فـوبیا را تجربه کنند. خیلی از بچه ها ترس از تاریکی یا تنها ماندن را دارند. به مرور زمان که از نظر سنی و عقلی رشد می کنند این ترس ها از بین می رود و نیازی هم به درمان ندارد، اما در یک سری افراد ممکن است علائم باقی بماند؛ پس باید درمان بشوند؛ مثلا افرادی هستند که اصلا از خانه هم خارج نمی شوند که این افراد قطعا به درمان و معالجه احتیاج دارند. بطور کلی علائم فوبیا عبارتند از:

• احساس بیش از اندازه، ناراحت کننده و مداوم ترس یا اضطراب که با شی، فعالیت یا موقعیت خاصی بروز می کند.

• احساسات یا غیر منطقی هستند یا نا متناسب با تهدیدات واقعی.

• اجتناب و دوری از شی، فعالیت یا موقعیتی که فوبیا را تشدید می کند. چون افرادی که فوبیا دارند تشخیص می دهند که ترس آنها بیش از اندازه است، اغلب از علائمی که دارند خجالت می کشند. برای جلوگیری از شرم یا علائم اضطراب آنها از موارد تشدید کننده فوبیا دوری (فرار) یا اجتناب می کنند.
• علائم جسمی مرتبط با اضطراب. این علائم می تواند شامل لرزش، تپش قلب، عرق کردن، تنگی نفس، سرگیجه، تهوع یا علائم دیگری باشند که منعکس کننده پاسخ بدن نسبت به اضطراب های شدید تر است.

 

درمان فوبیا چیست؟

بنابر تحقیقات انجام یافته درمان رفتاری – شناختی تاثیر زیادی در درمان فوبیا دارد که در اضطراب های شدیدتر ممکن است از دارو درمانی نیز کمک بگیریم. گاهی فوبیا ها در تجربیات قبلی ما ریشه دارد. یعنی علت ترس از پرنده به علت نوک زده شدن به هنام کودکی است. در درمان رفتاری – شناختی به فرد کمک می شود تا از تکنیک های کارآمدی در حضور درمانگر استفاده کنند.

فوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
فوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

یک دسته دیگر رفتاردرمانی است که از تکنیک های کارآمدی در درمان فـوبیا استفاده می کنند مثل تکنیک «مواجه سازی». به این صورت که به فرد کمک می کنند با ترسش مواجه شود؛ البته اشکال ترس ها با هم متفاوت هستند، مثلا فردی که ترس از فضاهای بسته دارد و از سوار شدن به آسانسور می ترسد ممکن است تا درب آسانسور را می بیند ترسش شروع شود. فردی دیگری ممکن است با رفتن داخل آسانسور این حس را تجربه کند. فرد دیگری ممکن است حتی از رفتن به ساختمان هایی که آسانسور دارند اجتناب کند؛ پس بنابراین تکنیک مواجه سازی در افراد مختلف متفاوت است. در درجه اول باید میزان ترس بررسی و ارزیابی شود و یک طرح درمان طرح ریزی شود.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫54 سوال

  1. سلام
    من متوجه شدم که دچار نوعی فوبیا و همچنین وسواس فکری هستم و به دلیل نیاز به قرارگیری در اون موقعیتی که دچار ترس و اضطراب میشم لازمه هر چه زودتر فوبیا رو درمان کنم آیا وسواس و فوبیا همزمان باید درمان بشن و آیا می تونم در زمان نسبتا کوتاه با مراجعه به شما مشکل فوبیا و ترس از دست دادن کنترل رو حل کنم؟!
    ممکنه در طول مدت درمان به صورت موقت بدتر بشم و دیگه اصلا نتونم در اون موقعیت استرس آور حضور پیدا کنم؟!

    1. سلام
      مشکل شما درواقع ناشی از اضطرابتان است که باید عوامل موثر بر آن شناسایی و توسط تکنیک های درمانی خاصی کنترل و درمان شود.
      اگر بخواهم خیلی ساده برای شما شرح بدهم، شما برای کاهش اضطرابتان دست به اعمالی میزنید که بصورت افکار وسواسی یا رفتار های اجبار گونه در میاید. این افکار و اعمال به ظاهر اضطراب شما را کاهش می دهند ولی در واقع بر مشکلات شما می افزاید.
      گاهی قرار گرفتن در موقعیت اضطرابی خاصی باعث واکنش جسمانی شدید در شما می شود. در اثر این واکنش ها شما دچار هراس و ترس خاصی می شوید که باعث می شود حتی اگر در آن موقعیت اضطرابی خاص هم قرار نداشته باشید دچار همان هراس و وحشت زدگی شوید.

  2. سلام وقت بخیر جناب دکتر من فوبیای بیرون رفتن از خونه دارم مخصوصا وارد بانک و.مغازه تو صف شلوغ جای شلوغ باشم حالم بد میشه قفسه سینم درد میکنه و فقط میخوام که اون محل رو.ترک کنم دمتر رفتم گقتن پانیک داری و داروی سرترالین و زاناکس تجویز کردن که متاسفانه بهم نساخت چندباردیگه هم رفتم دارو هارو عوض کردن بازم همونجوری و خلاصه نسبت به خود داروها ی افسردگی به جز داروهای از خانواده ی بنزودیازپین فوبیا دارم بنظر شما روش غیر دارویی هم هست برا درمانش و کجا باید برم من خوزستان زندگی میکنم

    1. سلام
      حملات هراس یا panik attack را می توان با روان درمانی و بدون نیاز به مصرف دارو بطور کامل و قطعی درمان کرد. شما باید برای درمان نزد روانشناس بالینی متخصص در زمینه فوبیا و حملات هراس مراجعه نمایید.
      در صورتی که قصد درمان زیر نظر بنده را دارید می توانید با پذیرش همانگ کنید تا زمان مناسبی را برای شما در نظر بگیرند.

  3. سلام خسته نباشید ببخشید من ی سوال دارم
    من ب شدت از گربه میترسم از سگم میترسم ولی نه خیلی
    ولی من سگارو خیلی دوست دارم بیشتر اطرافیانم سگای کوچولو و بانمک دارن منم خیلی دوس دارم بخرم اما ازش میترسمبنظرتون اگه این سگو بخرم ترسم ازش میریزه؟چیکارکنم ک باهام دوست شه و اینا مرسی ♥

  4. بچگی ۶سالگی این بیماری رو گرفتم.۸ساله که شدم ترس وحشتناکی سراغم میمومد.ولی کسی درکم نمیکرد همه بیمارستانها ودرمانگاهها میرفتم ولی کسی نمیتونست بفهم.وپدر فکر میکرد دارم مسخره بازی در میارم ودعوام میکرد و من فقط اب میخواستم چون از ترس گلوم خشک میشد.فقط یادم تو رختخواب درازکش بودم واز رفتن به مدرسه که دوم ودبستان بودم ناتوان شده بودم وانتظار مرگ مرا همه میکشیدن.فقط یادم رفقیق بابام اومد دنبال بابام گفت بلد نیستیم مینیبوس برونیم بیا تو برون میخواهیم بریم مشهد .بابام پشت در به دوستش گفت بچم داره میمیره .گفت برس دار ببریم مشهد شاید خوب شه.رفتن پا بوس اقا امام رضا ع همانا بهبودی ما همانا.ولی از زمان خدمت دوباره حالم کم کم بد شد .دوری از مترو بعد اتوبوس بعد اسانسور بعد محیط بسته بازار والانم دوری از خیابونها باورم نمیشه دارم دیونه میشم.از قرص خوردنم میترسم چون گیج و گنگم میکنه .نمیتونم دکترهای بالا شهر برم .چون حالم بد میشه.کسی هم ندارم کمکم کنه.فقط خدا مونده وامام زمان عج .دیگه هیچکس حتی زنم هم دیگه خسته شده ازم.من الان دوماه دچار زیاد بیرون نرفتن از خونه شدم.ایا کسی میتونه کمکم کنه

    1. سلام
      كاملا متوجه نشدم كه منظورتان چه بود ، ولي با توجه به گفته هايتان ، شما تركيبي از بيماري وسواس و فوبيا را داريد كه براي تشخيص صحيح نياز به مشاوره باليني و گرفتن تست از شما مي باشد .
      شما دچار فوبياي ترس از جمع ( اجتماع ) داريد كه از رفتن به مكان هاي شلوغ ترس داريد . اگر از مكان هاي بسته ميترسيد ، شما دچار فوبياي تنگناهراسي ( كلاستروفوبيا ) مي باشيد .
      مشكل شما كاملا قابل درمان مي باشد . براي درمان به يك روانشناس باليني مراجعه نماييد .
      اگر براي آمدن به مطب بنده مشكل داريد ، ميتوانيد با پذيرش تماس بگيريد تا بتوانم از طريق مشاوره تلفني با شما در تماس باشم .

  5. سلام جناب دکتر خسته نباشید
    من بچه بودم ی مهد کودکی میرفتم میخواستن بفرستن دستشویی برقا رو خاموش میکردن ی جاي تاریک با کلی لوله از اون موقع تا حالا این صحنه تو ذهنمه
    و به شدت نست دستشویی / حموم جاهایی که لوله داره میترسم به حدی که مسافرت رفتن برام سخت شده با هزاربدبختی چشامو میبندم جایی رو نگاه نمی‌کنم….
    الان ۲۰ سالمه و به شدت دارم اذیت میشم بابت این قضیه پیش روانشناس هم رفتم چندباری ولی نتونستن کاری بکنن.. کل اعضای خانواده بهم میگن مگه چیز ترسناکی داره اینقدر می‌ترسی آخه…
    خسته شدم نمیدونم دیگه باید چیکار کنم

    1. سلام
      شما دچار تركيبی از ٢ مشكل فوبيا و PTSD (هيجان پس از واقعه) شده ايد.
      نگران نباشيد، بيماری شما قابل درمان است!
      برای گرفتن وقت مشاوره بالينی و درمان با بنده، با پذيرش وقت رزرو نماييد.

  6. سلام. ببخشید چند جمله رو جا انداختم. من مشکل کمبود اعتماد به نفسم ندارم و نداشتم از لحاظ. ولی اصلا نمیدونم این فوبی رو چطوری کنترل کنم. و غیر ارادی میاد سراغم اصن میترسم از انجام دادن خیلی چیزا. آبروم جلو خانم و پدر خانمم چند دفه نزدیک بود بره. از لحاظ شغلی چند بار به مشکل خوردم. بیزارم بخدا. راهنماییم کنید دکتر. ممنون

    1. سلام
      شما شناخت خوبی از فوبيای خود داريد.
      شما به اين موضوع كه پدرتان نيز فوبيای اجتماعی داشته، درست اشاره فرموديد، در افسردگی فرزند مادر نقش داشته و در فوبيای فرزند ، پدر نقش مهمی دارد.
      تمام فوبياها قابل درمان می باشد .
      تكنيك های روانشناسی بايد زير نظر يك روانشناس بالينی انجام گردد.
      شما ميتوانيد برای بررسي بيشتر به بنده و يا يك روانشناس بالينی مراجعه نماييد تا مشاوره بالينی شده و در صورت نياز از دارو درمانی كمك بگيريم و با انجام تكنيك های روانشناسی نسبت به درمان فوبيا اقدام كنيم.

  7. سلام و خسته نباشید. من ۲۱ سالمه و فوبی اجتماعی دارم. در حالت عادی حالم خوبه و نرمال هستم ولی وقتی در یک محیط جدید وارد میشم یک اضطراب خیلی فجیحی سراغم میاد که دوست اون لحظه زمین چاک برداره برم تو زمین. خیلی بده!!! اصلا دست خودم نیست. مثلا میخام برم بانک وقتی فرم واریز رو میخام پر کنم اصن دست و بنم میلرزه بدجور اصلا دست خودم نیست. فک می کنم ذاتی و ارثی باشه چون پدرم هم دیدم همیطوری ها بوده. لطفا راهنمایی کنید. خیلی تو اینترنت گشتم. سایت ها و وبلاگ ها رو ولی همشون فقط فوبی رو معرفی کردند. ولی راه درمانی درستی ازش نگفتند مثلا دارویی که درمان کنه همه میگن روان درمانی. میگن از هرچی میترسی برو سراغش من همینکارو کردم ولی اصلا نتیجه نداد. این فوبی اجتماعی ریشه در درونم داره. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  8. سلام آقاي دكتر من زني ٣٣ ساله هستم كه از وقتي يادمه فوبياي استفراغ دارم يعني وقتي ببينم يكي حالت تهوع داره و ميخواد بالا بياره من فورا با اضطراب فرار ميكنم و گوشهامو ميگيرم كه صداي عوق زدنش رو نشنوم وگرنه با شنيدن صدا خودمم حالت تهوع بهم دست ميده و چون شديييدا از استفراغ كردن ميترسم وقتي حالت تهوع ميگيرم تمام بدنم ميلرزه و تپش شديد قلب ميگيرم بدنم داغ ميشه و تهوعمم بيشتر ميشه. اين مسئله خيلي منو اذيت ميكنه تا جايي كه از ترس ويار و استفراغ نميتونم به بارداري فكر كنم. جاهايي مثل بيمارستان و اورژانس كه احتمال اينكه كسي استفراغ كنه توشون زياده نميتونم برم اگرم برم همش اضطراب دارم كه نكنه الان يكي بالا بياره همش دستم به گوشمه و در حال آماده باشم كه فورا فرار كنم و متاسفانه اطرافيانم اينجور وقتا بهم ميخندن و مسخرم ميكنن. توروخدا بگيد اين مشكل من درمان قطعي داره؟ البته يه بار كه مسموم شده بودم و خيلي بالا مياوردم يه خورده برام عادي شده بود و همش به خودم ميگفتم ميببني استفراغ هيچي نيست؟ ولي بازم كه مسموميتم خوب شد اين فوبيا از بين نرفت. ازتون خواهش ميكنم كمكم كنيد.

    1. سلام
      فوبيای استفراغ با قرار گرفتن در موقعيت درمان نميشود، بلكه بايد اين فكر را در ذهنتان پاك كنيم كه نيازمند به انجام تكنيك های مختص به اين مشكل زير نظر يك متخصص را دارد. لذا پيشنهاد ميكنم به يك روانشناس بالينی مراجعه نماييد.

  9. سلام
    من از بچگی فوبیای اجتماعی داشتم الانم که ۲۴سالمه بدنمو به شدت ضعیف کرده و اعصابم ضعیف شده
    به نظر شما امکان درمان وجود داره؟

    1. سلام
      بله ، فوبياي اجتماعي در چند جلسه با استفاده از تكنيك هاي بنده قابل درمان مي باشد، براي درمان فوبيا از طريق پذيرش مكالمه و وقت درماني رزرو نماييد.

  10. سلام من یه بار حشیش کشیدم به گفته روانشناسم بدتریپ شدم وچون حشیش رو شب کشیدم الان شب ها که میشه می ترسم ولی روزها عالیم به نظر شما مشکل من چیه?

  11. سلام من مدت زیادیه که با خوردن قرص های بزرگ مثل کپسول میترسم و همین باعث شد که یک بار یک کپسول بزرگ را امتحان کنم که به گلوم گیر کرد و داشتم خفه میشدم آیا دارویی هست برای این که این ترس رو از من دور کنه و بتونم با آرامش کپسول های بزرگ رو بخورم؟

    1. وای منم دقیقا مشکل شمارو دارم هیچوقت نتونستم قرص و اینا بخورم تجربه بد داشتم خیلی بده
      فک کردم فقط خودمم ولی میبینم کسای دیگه ای هم هستن ک مثل منن:)
      من فک‌کنم فوبیای همه چی دارم

      1. با سلام . بله فوبیای ترس از سگ و گربه قابل درمان می باشد . اینکه شما قبل از درمان با ترسی که دارید مواجهه شوید مانند تیغ دولبه می باشد . امکان دارد که فوبیای شما تشدید پیدا کند و در شما حمله پانیک اتفاق بیفتد و ممکن است که عکس این اتفاق بیفتد . در مورد فوبیای بلعیدن هم باید زیر نظر ما اقدام به درمان گردد. حال پیشنهاد من این است که قبل از این کار زیر نظر بنده و یا همکاران روانشناس بالینی متخصص در اختلالات اضطرابی مراجعه کنید زیر نظر نسبت به درمان اقدام شود .

  12. سلام من فوبیای شدید به سوسک دارم تا حدی که همش تو ذهنمه که یه وقت نیاد رو بدنم یا نبینم نصف شبا یه صدا میاد با چراغ قوه همه جارو نگاه میکنم و وقتی هم ببینم فرار میکنم و بدنم میلرزه احساس میکنم خودم هم به این ترس پر و بال دادم و شدتش هر روز داره بیشتر میشه.. در ضمن من چند ماهه عقد هستم و همسرم خونشون سوسک داره و من دو سه بار اونجا دیدم و چون باید تو یه واحد از همون ساختمون زندگی کنم ترسم چند برابر شده.. چطور میتونم این ترس رو درمان کنم؟

    1. سلام
      شما بیشتر از وسواس فکری رنج می برید. افکار و تصاویری که در ذهن شما شکل می گیرند که موجب بالا رفتن اضطراب شما می گردد و اجبارهایی را برای شما پدید می آورند (مانند چک کردن در نیمه شب)
      شما این اجبارها را برای کاهش اضطراب و آرامش خود انجام می دهید در حالی که نتیجه آن کاملا برعکس می باشد و باعث تشدید وسواس های فکری شما می گردد.
      برای درمان قطعی می توانید نزد روانشناس بالینی متخصص در زمینه وسواس های فکری مراجعه نمایید

  13. سلام
    وقت بخير
    من دوسال پيش در پرواز با هواپيما با چاله هاي هوايي درگير شدم و از آن پس نسبت به پرواز فوبيا دارم؛ الان تا دو هفته ديگه پرواز دارم و مدام حالم بده و همه ي زندگيم رو تحت الشعاع قرار داده؛
    خواهشا راهنماييم كنيد
    سپاس

    1. سلام
      فوبیای پرواز درواقع ترسی غیر عادی هست که در مورد شما بخاطر تجربه ناخوشایند قبلی به وجود آمده است.
      این فوبیا به طور کامل قابل درمان می باشد. برای دریافت نوبت می توانید با پذیرش هماهنگ کنید.

  14. با سلام.
    جناب اقای دکتر همسر من از کودکی از گربه واقعا میترسه به صورتی که اگه در فاصله یک متری ببینه قطعا از هوش میره حتی نمیتونه عکس گربرو بگیره دستش.واقعا این مشکل خیلی بزرگیه برای ما.و واقعا اذیت میشه.می خوام لطف کنید در این مورد کمکمون کنید و در این مورد راهنمایی کنید و بدونم درمان قطعی برای این مشکل وجود داره ؟!ممنونم

    1. سلام
      بله برای فوبیا درمان قطعی وجود دارد و همسر شما می تواند با انجام تکنینک های لازم بر ترس غیر معقول خود غلبه کند و زندگی عادی در پیش گیرد.

  15. سلام.من ازکوچکی سرکلاس هاانشا نمی خوندم .بادرمان نزدروانپزشک درسن۱۸سالگی دردبیرستان تقریباخوب شدم اما باتوجه به خواب زیاد توسط خواب زیاداکثرامتحاناتم راخراب کردم.بعدکه به دانشگاه آمدم قرص هاراترک کرده بودم دوباره باکنفرانس هاوتمرین هایی که بایدپایه تخته حل بکردیم روبه روشدم که باترک این کارنمرات زیادی راازدست دادم ودوباره به روانپزشک مراجعه کردم که دوباره دوچاره افراط درزیادخوابیدن دچارم شدودوباره قرص ها رارهاکردم فقط به جایی رسیدم که میتونم خودم رادرجمع های کوچک کنترل کنم گاهی اوقات هم جمع های بزرگ ولی کنفرانس وصحبت کردن راهنوزمشکل دارم که بامراجعه به روان کاو علت رافوبیاجمع هراسی تشخیص دادن وگفتن به دلیل ایراداتی که پدریامادردرکوچکی ازشماگرفتن ،شمافکرمی کنیدهمه جایک دوربین روی سرشماهست ومیخواهدازشماایرادبگیرد وترس شماازاین است که کسی به شماایرادبگیردوشمااحساس کوچکی وحقارت کنید که کاملا درست است.من ۴۰جلسه روان کاو رفتم وبادستگاه نوروفیدبک وبیوفیدبک هم استفاده کردم.و۲باریکی ۶ماه وچندسال بعدحدود۱سال روان پزشک استفاده کردم که فقط تقریبایک جرات کمی پیداکردم.وبخاطرحل مشکلم داروهای گیاهی نتیجه نگرفتم وبه سمت ورزش رفتم اماخودم روهنوزمیترسم باوجود۴ماه ورزش تست کنم ولرزش دست زیادی داشتم که کمترشده.ولی شک دارم توموقعیت های اجتماعی خودم برای کنفرانس تست کنم احساس میکنم صدای خودم روکه میشنوم خجالت بکشم مثل گذشته شایدم اینطورنباشه نمیدونم مواجه بشم یانه.

    1. سلام
      با توجه به اطلاعاتی که دادید شما مسیر درمانی اشتباهی را انتخاب کردید.
      همانطور که خودتان تجربه کردید دارو درمانی درواقع مانند مسکنی برای مشکل شماست نه راه حل و درمان و از عوارض آن هم نمی شود چشم پوشی کرد.
      مشکل شما عزت نفس و اعتماد به نفس پایین می باشد که نیاز هست تا زیر نظر یک روانشناس بالینی مراحل درمانی خود را پیگیری کنید تا در چند جلسه بر مشکل خود غلبه کنید.
      گروه درمانی نیز یکی از راهکارهای خوب برای مورد شماست

  16. سلام. من یه بار سر جلسه امتحان شکمم قاروقور کرد.از اون موقع ب بعد سر جلسه امتحان و ازمون یا کلاسای مدرسه استرس میگیرم ک نکنه سر و صدای شکمم شروع شه و همه بشنون و آبروم بره. راستش تو خونه اینا اصلن اینجوری نیستم ولی وقتی تو محیط مدرسه و ازمون قرار میگیرم ترسش سراغم میاد و همین فکر و خیال خودم باعث میشه ک ب قارو قور مبتلا بشم و استرس بگیرم بعدش دیگ نمیتونم رو درس تمرکز کنم و فقط میخام زمان یجوری بگذره.

    تو رو خدا کمکم کنید . منتظر پاسختون هستم،.چطور با ترسم مقابله کنم و بهش فکر نکنم
    میخام ی کاری کنم ک فکرش ب سراغم نیاد
    لطفا پاسخ بدین. خواهش میکنم

    1. سلام
      اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) پس از مشاهده، تجربهٔ مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد. بیمار نسبت به این تجربه‌ها احساس ترس و درماندگی می‌کند، اغلب رفتارهای آشفته و حاکی از بی‌قراری بروز می‌دهد و مدام تلاش می‌کند از یادآوری رویداد و سانحه اجتناب کند.
      برای درمان می توانید نزد یک روانشناس بالینی مراجعه کنید

  17. اقاي دكتر سلام .(من خانمم به مدت ۱۵ سال ريزش منطقه اي مو( آلوپسي ) دارد چون اين بيماري درمان قطعي ندارد تحت درمان كنترل ميشه ولي تا كنون چندين بار سه چهارم موهايش ريخته ولي با دارو در اومده ولي همين كه دارو را قطع ميكند ريزش دارد). يك پسر دارم كه ۱۷ سال دارد. دو سه جا از موهاي ريشش در نيامده . حالا از عيد به مدت دوماه است كه خانمم مي گويد پسرهم الوپسي دارد دو سه بار مرا از سر كار صدا زده ريشش ريخته يا پشت سرش كم پشت شده ولي من چيزي نديدم و متخصص مو هم گفت چيزي نيست خانمت اشتباه مي كند . والان اضطراب شديد تهوع و افسرده شده . من از ايشان سئوال كردم براي چه اينقدر نگراني ميگويد من ترس از اين دارم كه يكدفعه موهاي پسرم بريزد بعد طبق تجربه اي كه دارم ايشان ( پسرم) هراس كند. سئوال اصلي من اين است كه اين بيماري “فوبيا” است يا “وسواس ” . جناب اقاي دكتر خواهش مي كنم اگر تجربه اين گونه اي داريد كمكم كنيد.( البته من شهرستان هم روانپزشك بردمش مي گويند وسواس است با وجود اينكه قبل از اين ايشان هيچگونه علائم وسواسي نداشت

    1. با توجه به اطلاعاتی که شما دادید همسرتان دچار وسواس فکری می باشد. در ذهن ایشان افکار وسواسی هجوم آورده که نکند فرزندش نیز موهایش بریزد و مدام به چک کردن نقاط موی سر می پردازد و این وسواس باعث ایجاد افکارهای وسواسی ریزش مو سر فرزندتان در ایشان میگزدد . درمان ایشان با تکنیک های خاص رفع خواهد شد . برای درمان به یک متخصص وسواس مراجعه نمایید.

  18. سلام
    نزدیک به چند ماهی است که احساس ترس در من ازار دهنده شده و صداها در من ترس شدید ایجاد میکند
    این ترس به گونه ایست که مانند وسواس ذهنی قبل از اتفاق ان را پیشبینی میکند
    تا اینکه دوماه پیش سوار اسب شدم و با وجود ترسی که با حرکت ناگهانی سر اسب در من ایجاد شد سعی کردم با آن مقابله کنم و از آن پایین نیامدم . این ترس در من انقدر قوی شد که دچار تشنج شدم و لکنت گرفتم
    به متخصص اعصاب روان مراجعه کردم و قرص های اعصاب و ضد اضطراب تجویز کردند که به دلیل خواب الودگی نخوردم
    بعد از ۱۰ روز لکنت را به سختی رفع کردم اما هنوز ترس در من وجود دارد
    لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      شما وسوای فکری داشته و با افکار وسواس گونه ، و ایجاد ترس درون خود دچار پانیک می شوید . شما نیاز به انجام تکنیک های بنده برای درمان کامل وسواس و پانیک را دارید.
      در صورت تمایل وقت مشاوره درمانی رزرو نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

فوبیا چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

54