بالینیفوبیا

ترس از گربه ها (Ailurophobia) و راه های درمانی

با اسامی گاتوفوبیا (از ریشۀ اسپانیایی Gato، گربه) و آیلوروفوبیا (از ریشۀ یونانی Ailouros به معنای گربه، به همراه Phobos در مفهوم تهدید یا ترس) شناخته می شود. ترس از گربه ها مانند ترس از سگ ها متداول نیست، با این وجود ترس از گربه ها می تواند تاثیر عمیقی بر روی زندگی روزمره افراد داشته باشد مثل: غیر ممکن شدن دیدن دوستانی که عاشق گربه اند و مجبور شدن برای محدود کردن فعالیت های روزانه به علت حضور گربه ها.

دلایل ترس از گربه ها

معمولا افراد به خاطر دو دلیل از گربه ها می  ترسند. از آسیب جسمانی که ممکن است آنها باعث آن شوند یا گربه ها را با شیطان مرتبط می دانند.

آسیب جسمانی

هر چند زمانی که شما بچه گربه کوچکی را در آغوش گرفته اید سخت به خاطر می آورید گربه ها ذاتا شکارچی هستند. گربه های خانگی اهلی مانند شیرها، ببرها، پلنگ ها و دیگر گربه سانان، بسیاری از غرایز ابتدایی خود را حفظ می کنند. کسی که قبلا توسط یک گربه گاز گرفته یا خراشیده شده است احتمالا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ترس از گربه ها می باشد.

بعضی افراد از گربه های خانگی، مخصوصا آنهایی که پنجه ندارند، ترسی ندارند اما از گربه های غریبه ای که خارج از خانه با آنها مواجه می شوند می ترسند. برخی هم فقط از گربه های نر می ترسند زیرا آنها را تهدید کننده تر از گربه های ماده می دانند. با این حال دیگران بدون در نظر گرفتن ویژگی های آنها از همه ی گربه ها و بچه گربه ها می ترسند زیرا آنها یا خود شاهد بودند یا تجربه منفی با یکی از آنها داشتند.

شناخت ترس از گربه ها (Ailurophobia) و راه های درمانی
شناخت ترس از گربه ها (Ailurophobia) و راه های درمانی

ترس  از شیطان

در طول تاریخ گربه ها بصورت مکرر مورد هم احترام و هم ناسزا واقع شده اند زیرا ادعا می شد که گربه ها قدرت ماورایی دارند. در مصر باستان، گربه ها مانند خدایان پرستیده می شدند. اعتقاد بر این بود که آنها تحت حفاظت ویژه بست (BEST) الهه باروری و ماه بودند. گربه های مرده اغلب مومیایی شده و در گورستان های بزرگ دفن می شدند. کشتن گربه سهوا یا عمدا گناه بزرگی بود.

شاید هیچ جنبشی به شدت با بدگویی از گربه ها در ارتباط نبوده است، همانطور که جادوگران قرن ۱۷م در اروپا و مستعمرات آمریکا شکار می شدند. در آغاز قرون وسطی، گربه ها اغلب به عنوان خادمان ساحران دیده می شدند، آنها پیام رسان های شبانه ای بودند که قادر به انجام معاملات جادوگران بودند. در زمان دادگاه جادوگر salem در سال های ۱۶۹۲ – ۱۶۹۳، به طور گسترده بر این اعتقاد بودند که گربه ها به عنوان جادوگر به پیروی از شیطان تبدیل شده اند.

این مطلب را هم بخوانید :   فوبیای خون چیست؟ ترسی به رنگ خون 

امروزه ترس از گربه به عنوان پیشگام ترس از شیطان و شرارت، معمولا ریشه در فوبیا های مبتنی بر مذهب دارد. افرادی که در معرض بحران ایمان و اعتقاد هستند به احتمال زیاد بیشتر به این ترس دچار می شوند، در برخی موارد، ترس از شیطان نشانه ای از تفکر بیمارگونه است اما درمانگران امروزی قبل از تشخیص گذاری با دقت اعتقادات مذهبی مراجعین را در نظر می گیرند.

مردم چگونه ترس خود از گربه را بیان می کنند؟

در برخی افراد ترس از گربه ها چنان شدید است که هنگام فکر کردن در مورد گربه یا بچه گربه یا حتی شنیدن صدای خشم گربه باعث شروع وحشت می شود. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد واکنش ها متفاوت است. یکی از واکنش های آشکار، واکنش مبارزه یا گریز است که فرد به سرعت در جهت دیگر فرار می کند. دیگران ممکن است دچار هراس شوند. اجتناب کردن کاملا متداول است. جایی که شخص هر کاری را برای اینکه از جایی که گربه است عبور نکند انجام می دهد، چه در زندگی واقعی و در موارد شدید در تلویزیون.

شناخت ترس از گربه ها (Ailurophobia) و راه های درمانی
شناخت ترس از گربه ها (Ailurophobia) و راه های درمانی

روش درمان ترس از گربه

همانند سایر فوبیاها، روان درمانی و جلسات مشاوره ضرورری است. درمانگر ممکن است به کشف ریشه فوبیا کمک کند. کمک کند که ترس را در معرض دید قرار دهید و سپس به شما برای برنامه ریزی مراحل درمان برای غلبه بر ان کمک کند. ممکن است این رویکرد، ساده به نظر برسد اما انجام آن بر روی خودتان می تواند خیلی سخت باشد.

یکی از درمان های معمول مواجهه تدریجی با گربه ها است. با گام های کوچک فرد می تواند به گربه ها عادت کند. (به عنوان مثال در ابتدا آنها با دیدن تصویر گربه ها تمرین می کنند، سپس تماشای ویدئو و فیلم گربه ها، دست زدن به اجناسی شبیه به گربه، بازی با گربه های عروسکی و در نهایت گربه واقعی را لمس و نگه می دارد). این مراحل باید در کنترل باشد، تنظیمات راحت با پشتیبانی زیاد از طرف درمانگر و اعضای خانواده یا دوستان.

در طول این فرآیند اغلب از حفظ آرامش و تکنیک های تجسم استفاده می شود. همچنین به تغییر شکل ذهنیت فرد و منطقی ساختن باورهای خود . کاهش ترس شان کمک می کند.

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

ترس از گربه ها (Ailurophobia) و راه های درمانی

1