سبک زندگی

ساعت بدن چیست؟ چگونه سحرخیز باشیم؟

کرونوتایپ یا بیدار شدن در هنگام صبح و در اصطلاح سحرخیزی یکی از مواردی است که بسیاری تمایل به انجام آن دارند، اما ممکن است به دلایل مختلف تاکنون نتوانسته باشند به آن دست پیدا کنند.

دلایلی که عوامل ژنتیکی، عادت‌های غلط، به هم خوردن ساعت خواب و … از جمله این موارد هستند.

همچنین ممکن است که صبح زود بیدار شدن برای برخی غیر ممکن نباشد اما سخت باشد و این موضوع باعث آزار و اذیت آن‌ها شود.

به همین دلیل آشنایی با روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا صبح‌ها بتوانید زود بیدار شوید و انسان سحرخیزی باشید، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

 

کرونوتایپ چیست؟

ساعت بیولوژیک بدن چیست؟ به تمایل طبیعی بدن برای سحرخیز بودن یا شب بیدار بودن کرونوتایپ بدن گفته می‌شود.

 

کرونوتایپ یکی از مهم ترین عوامل در تنظیم ساعت خواب بدن به شمار می‌رود.

 

با وجود اینکه ساعت خواب بدن شما تاثیرات زیادی از عوامل ژنتیکی می‌پذیرد، اما تغییر دادن آن غیر ممکن نیست.

به همین دلیل اگر به طور طبیعی تمایل به شب بیداری دارید ولی خواسته‌های شغلی، برنامه‌های مدرسه یا دانشگاه، نیازهای خانواده و … شما را ملزم می‌کنند که فرد سحرخیزی باشید، می‌توانید با انجام تمرینات مختلف و به صورت تدریجی، ساعت خواب یا کرونوتایپ بدن خود را تغییر دهید.

برای آشنایی با چگونگی تغییر ساعت خواب بدن و تبدیل شدن به یک فرد سحرخیز، در ادامه همراه ما باشید و سعی کنید به توصیه‌های داده شده عمل کنید.

 

تنظیم ساعت بیولوژیک بدن به تدریج ساعت خواب بدن را تنظیم کنید.

 

متخصصان و محققان معتقدند که تجربه یک خواب شبانه کافی و با کیفیت برای حفظ سلامتی بسیار مهم است.

به همین دلیل آن‌ها توصیه می‌کنند اگر شب بیدار هستید، می‌توانید هر شب به میزان ۲۰ دقیقه الی ۲ ساعت زمان رفتن به رخت خواب خود را زودتر کنید و در عوض صبح نیز زودتر بیدار شوید.

این کار ممکن است در ابتدا بسیار سخت و غیرممکن به نظر برسد اما به تدریج شما خواهید توانست ساعت خواب بدنتان را همانند افراد سحرخیز تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که دلسرد نشدن و پشتکار و تلاش مناسب در این راه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

از کمک نور بی بهره نمانید!

یکی از جالب ترین و متداول ترین توصیاتی که متخصصان برای تغییر کرونوتایپ بدن می‌کنند این است که اجازه دهید تا نور خورشید در تنظیم ساعت بدن شما دخیل شود.

ساعت درونی بدن ما به طور طبیعی به تغییرات نور حساس است. به طوری که با کاهش نور و تاریک شدن هوا، بدن به تدریج شروع به ترشح هورمون‌های خواب آور ملاتونین می‌کند.

هنگام صبح نیز اگر نور خورشید به بدن شما برسد، به تدریج دستور بیداری را دریافت خواهید کرد و به طور طبیعی بیدار خواهید شد.

در نتیجه متخصصان توصیه می‌کنند که قبل از خواب از قرار گرفتن در معرض نور دستگاه‌هایی نظیر تلفن همراه و تبلت و تلوزیون و … اجتناب کنید و اتاق خواب خود را طوری تنظیم کنید که هنگام صبح بدن شما بتواند نور خورشید را احساس کند.

این مطلب را هم بخوانید :   تفاوت خجالتی بودن با اختلال اضطراب اجتماعی

چند ساعت باید بخوابیم ؟ جدول میزان خواب در سنین مختلف

 

قبل از خواب به خودتان آرامش دهید!

ممکن است بسیاری از افراد عنوان کنند که خوابیدن برای آن‌ها بسیار دشوار است و حتی با وجود اینکه خسته و خواب آلود به رخت خواب می‌روند، اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا به خواب بروند.

در حقیقت خوابیدن به آسانی برایشان اتفاق نمی‌افتد.

متخصصان توصیه می‌کنند که با انجام روش‌های آرامش بخش مختلف قبل از خواب نظیر حرکات کششی، تمرینات مدیتیشن ، یوگا، رایحه درمانی ، مطالعه کتاب، نوشیدن دمنوش‌های آرامش بخش و … می‌توانید راحت‌تر و سریع‌تر به خواب بروید.

عادت‌های غلط غذایی را ترک کنید!

یکی از مواردی که می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی زیادی بر خواب شما و سحرخیز بودن داشته باشد، رژیم غذایی و عادت‌های غذایی است.

پرخوری و خوردن غذاهای سنگین در هنگام وعده شام، به ویژه اگر دیر مصرف شوند، می‌توانند تاثیرات منفی بر خواب شما داشته باشند.

از نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و غذاهای سنگین و حجیم قبل از خواب به طور جدی پرهیز کنید و سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا بتوانید از کیفیت خواب مطلوبی بهره‌مند شوید.

 

از ورزش و فعالیت بدنی مناسب غافل نشوید.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد سحرخیز ، برنامه منظم ورزشی در طول هفته را تجربه می‌کنند و یا به دلایل مختلف نظیر شغل و … فعالیت بدنی مناسبی در طول روز دارند.

ورزش یکی از مواردی است که می‌تواند به شما در تغییر کرونوتایپ بدن و تنظیم ساعت خواب بدنتان کمک فراوانی بکند.

 

آیا کرونوتایپ بدن به طور طبیعی در طول زندگی تغییر می‌کند؟

پاسخ این سوال مثبت است. در واقع ممکن است که بدون انجام هیچ عمل خاصی از سوی شما، کرونوتایپ بدنتان شروع به تغییر کند.

به عنوان مثال افزایش سن یکی از مواردی است که می‌تواند باعث تغییر ساعت درونی بدنتان شود.

به طوری که در دوره سالمندی نیاز بیشتری به خواب شبانه داشته باشید و صبح‌ها سریعتر بیدار شوید.

تغییر فصل‌ها، تغییرات هورمونی، برخی بیماری‌ها و شرایط پزشکی خاص مانند سکته، جغرافیا محل زندگی، مسائل محیطی و … نیز از دیگر عواملی هستند که می‌توانند به طور طبیعی ساعت خواب بدن شما را تغییر دهند.

توجه داشته باشید که در برخی از موارد بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و در خصوص تغییر ساعات خواب خود با او مشورت کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی روش‌های تبدیل شدن به یک فرد سحرخیز و تنظیم ساعت خواب بدن پرداختیم. همچنین در خصوص برخی مفاهیم مهم نظیر کرونوتایپ و ساعت درونی بدن نیز موضوعاتی را بیان کردیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود و بتوانید ساعت خواب بدن خود را به تدریج عوض کنید و تبدیل به یک فرد سحرخیز شوید.

   

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

ساعت بدن چیست؟ چگونه سحرخیز باشیم؟

0