بالینیوسواس

چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم

به دنبال علائم وسواس باشید.

وسواس در افکار معلوم می گردد، و همین افکار هستند که رفتار فرد را به بازی میگیرند. اگر به کسی از اطرافیانتان شک دارید که وسواسی می باشد یا نه ، به دنبال علائم زیر بگردید:

چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم
چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم
  • بدون دلیل زمان زیادی را تنها سپری میکند. (در حمام، موقع لباس پوشیدن، انجام کارهای خانه و …)
  • بارها و بارها انجام دادن کارها (رفتارهای تکراری)
  • پرسیدن سوالهای تکراری در مورد نظر شخصیتان و نیاز بیش از اندازه به منظور اطمینان خاطر
  • تلاش برای انجام دادن کارهای ساده
  • خستگی های ماندگار
  • افزایش نگرانی در مورد چیزهای جزئی و کم اهمیت
  • نسبت به کارهای کوچک بیش از اندازه عکس العمل های احساسی غیر ضروری دارند.
  • عدم توانایی در خواب مناسب
  • بیدار ماندن تا دیروقت برای انجام کامل کارها
  • تغییری محسوس در عادات غذایی
  • افزایش کج خلقی و عدم توانایی در تصمیم گرفتن

 

وسواس چیست؟

چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم
چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم

وسواس در مورد ترس از آلودگی ، ترس از آسیب دیدن توسط دیگری، ترس از تنبیه توسط خدا یا دیگر رهبران مذهبی است. ترس از تنبیه توسط رهبران و یا خدا به خاطر افکاری که شامل افکار ناخواسته می باشند مانند تصاویری مثل تصاویر جنسی یا افکار کفرآمیز به آنها هجوم می آورد. حتی اگر این ترس دارای خطر کمی باشد افراد وسواسی را به مقدار زیادی میترساند.

این ترس باعث اضطرابی است که رفتارهای اجبارگونه را نتیجه می دهد و فرد وسواسی این رفتارها را انجام می دهد تا آرامش بیابد و اضطراب ناشی از وسواس را کنترل کند.

 

رفتارهای اجبارگونه چیست؟

چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم
چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم

رفتارهای اجبارگونه معمولا رفتار ها و کارهایی مانند گفتن یک دعا به تعداد بسیار زیاد و یا بارها و بارها چک کردن تکراری اجاق گاز یا قفل خانه است.

 

نوع وسواس

چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم
چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم

بیشتر ما زمانی که به این اختلال فکر میکنیم به افرادی می اندیشیم که دست خود را قبل از ترک دستشویی ۳۰ بار می شویند و یا آن هایی که قبل از خواب بایستی دقیقا ۱۷ بار لامپ را روشن و خاموش بکنند. انسان ها در واقع به دلایل گوناگونی دچار وسواس می شوند.

  • افراد با رفتارهای اجبارگونه شست وشو، دارای ترس از آلودگی می باشند و معمولا دست های خود را مرتباً می شویند.
  • افرادی که کارهایی را مکررا چک میکنند (خاموشی گاز، قفل بودن در و …) هرروز تمامی چیزها را در ارتباط با خطر و آسیب می بینند.
  • افراد با احساس قوی شک یا گناه ممکن است انتظار داشته باشد که اتفاق های ناگواری برای آنها خواهد افتاد و آن اتفاق مجازات آنهاست.
  • افراد دارای وسواس نظم و تقارن اغلب خرافاتی هستند و در مورد اعداد، رنگ ها یا ترتیب ها افکاری وسواسی دارند.
  • افراد با تمایل به جمع کردن و انباشتن چیزها از این ترس دارند که اگر حتی چیزهای کوچک را به دور بیاندازند ممکن است اتفاق بدی بیافتد. آنها همه چیز از آشغال گرفته تا رسید های قدیمی را باید نگه دارند. و یا جمع کردن خورده های شیشه از کف خیابان که به این فکر میکنن که به دیگران آسیب خواهند رساند.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫۱۳ سوال

  1. با سلام اقای دکتر ,
    من به چیزهای عجبیی وسواس دارم که شاید هیچ کس در زندگیش نتواند انرا درک کند
    من به دکمه های پیراهن , قاشق چای خوری , پولک و اجسام کوچک و مخصوصا گرد حساسم ونباید به انها نزدیک شوم و لمسشان کنم حتی با نگاه کردن به این اجسام هم اضطراب می گیرم من تا حالا هیچ وقت لباس دکمه دار نپوشیدم این حساسیت بدتر میشه وقتی که این اجسام خیس باشند
    خواهشا کمک کنید

    1. وحید عزیز سلام

      وسواس به هیچ عنوان چیز عجیبی نیست حتی اگر در مورد مسائلی که مطرح کردید باشد.
      برای درمان کامل وسواستان لطفا با بنده در ارتباط باشید.

  2. سلام
    بابت مطلب خوبتون خیلی ممنونم. من خودم سالها دچار وسواس فکری بودم ولی هیچ وقت اطلاعی درباره اون نداشتم تا تقریبا یک سال پیش که فهمیدم به وسواس فکری دچارم.کاش من چند سال قبل مطالب شما میدیدم.

  3. سلام آقای دکتر
    من پدری هستم ۴۳ ساله که دختری ۹ ساله دارم و تازگی متوجه شدم اونم بصورت زنتیکی وسواس داره البته چون خودم وسواس فکری دارم و داروی سیتالوپرام مصرف می کنم از شما میخوام راهنمایی بفرمائید که چطور با دخترم تعامل کنم تا این وسواسی براش اختلال نشه چون الان که اوایلشه میشه راحتتر کاری کرد…ممنون از محبت شما….البته آقای وسواس خودمم فقط مواقعی که در شرایط بحرانی و مضطرب باشم اذیتم میکنه در حالت عادی هیچ وسواسی ندارم.

    1. سلام
      شما صحیح میفرمایید ، چراکه بخشی از وسواس فکری – عملی ژنتیکی می باشد و از طریق ژنتیک منتقل می گردد . پس فرزندان شما مستعد است که وسواس فکری – عملی بگیرد . وسواس رابطه مستقیمی با اضطراب دارد ، بدین معنی که با افزایش اضطراب ، وسواس نیز تشدید پیدا میکند .
      حال سوال اینجاست که باید چه کرد ؟ پیشنهاد بنده این است که حتما از یک روانشناس بالینی متخصص در درمان وسواس کمک بگیرید و از خود درمانی و یا به تاخیر انداختن مراجعه به روانشناس اجتناب کنید . زیرا وسواس در همان مراحل ابتدایی بسیار راحت تر درمان پذیر می باشد . پس باید وسواس های فرزندتان ریشه یابی شده و سپس با انجام نکنیک ها وسواس را از بین برد . همچنین بنده به افرادی که اینگونه مشکلات را دارند پیشنهاد میکنم که حداقل یکبار در سال به روانشناس شان مراجعه کنند تا از پیدایش و تشدید وسواس جلوگیری کنند. مقاله های بنده در این سایت هم کمک بسیاری به شما خواهد کرد .

  4. سلام اقای دکتر از سن ۱۴سالگی وقتی ب خواسته ی معلمم باید در مورد ایدز کنفرانس میدادم بیماری شروع شد نمیگم تا این سن ۳۰ سالگی همه ی روزام بد بوده ولی خیلی عذاب کشیدم تو اون دوارن افسردگی و ترس از ایدز داشتن و ب مرور وسواس ک بدترین وسواس موقعه استحمام و سرویس بهداشتی رفتن ی مدت خوب میشم و ی مدت داغون ترس بزرگم ترس از دیوانه شدن هس میترسم ک مادر بشم و نتونم برای فرزندم مادری کنم گاهی دلم میخواو بمیرم و تمام….یکبار دکتر رفتم و قرص خوردم ک حاضرم تو این عذاب باشم ولی دارو نخورم….میدونم باید بی اعتنا باشم ولی سخته و اینو فقط ی وسواسی میتونه درک کنه….من خوب میشم یا تا اخر عمر حسرت ادمای غیروسواسی رو میخورم؟

    1. سلام
      وسواس یک بیماری پیچیده ای بوده و برای درمان آن نیاز به پروتکل نویسی هوشمندانه توسط درمانگر متخصص در این زمینه و مهمتر از آن انجام چند باره تمرینات در نظر گرفته شده توسط بیمار ، زیر نظر درمانگر ومی باشد . شما میتوانید با طی کردن یک دوره درمانی زیر نظر تیم درمان وسواس بنده این بیماری را شکست دهید .

  5. سلام آقای دکتر اسماعیلی.من پسری ۲۳ساله هستم که از اول دبیرستان علائم وسواس فکری شروع شده و تا الان ادامه داره.هر روز و با اتفاقات زیادی که در زندگی من رخ داده بیشتر هم شده.جوری که از پا افتادم.میخواستم بدونم اگه بخوام شروع به درمان کنم.حتما باید حضوری باشه یا میتوانم تمام مشکلات و علایم خود را به صورت ایمیل یا کتبی برای شما فرستاده و بعد دوره درمان به صورت تلفنی انجام دهم.چون من از شهرستان مزاحمتون میشم و اومدم به تهران برام مقدور نیست.و حدودا چند جلسه طول می کشه تا درمان انجام شود.

    1. سلام
      شما باید حتما یک جلسه بصورت حضوری تشریف بیاورید تا علاوه بر مشاوره ، تکنیک های مهار و درمان وسواس آموزش داده شود . پس از اولین جلسه شما میتوانید از طربق مشاوره تلفنی روند درمان خود را ادامه بدهید .

  6. سلام شب و روزتون خوش آقای دکتر. من یک دختر ۲۶ ساله هستم که از بچگی وسواس داشتم.البته بیشتر وسواس فکری تا عملی.من یسری حالتا دارم که نمیدونم به وسواسم مربوط میشه یا نه.میخواستم از شما بپرسم آیا ارتباطی داره یا نه.مثلا اینکه برای انجام دادن کارهام و عملی کردن تصمیم هام همیشه منتظر یک فرصت پرفکت و عالی هستم.و تا همه چیز در ذهنم آروم و منظم نباشه نمیتونم دست به کاری بزنم.و مثلا اگر شب قبل خوب نخابیده باشم روز بعد بیرون نمیرم چون میگم چشام پف کردست.یجورایی همه کارهام در ذهنم بهم گره خوردن و انجام یکی به عملی شدن دیگری وابستس.آیا مشکلات دیگه هم میتونه به وسواسم ربط داشته باشه؟مثل کمی اعتماد به نفسم با اینکه چهره و اندام زیبایی دارم و اینکه من تیک عصبی هم دارم و وقتی مضطرب میشم سرفه میکنم و یا حسادت.ممنون میشم جواب سوالتم رو بدید چون واقعا مستاسل شدم.

    1. سلام و احترام خدمت شما
      شما فردی کمال گرا هستید و این کمال گرایی باعث ایجاد محدودیت و تاخیر در انجام کارها می شود . همچنین تیک عصبی میتواند رابطه با وسواس داشته باشد ولی نیاز به مشاوره و انجام تست می باشد . عزت نفس پایین شما میتواند ریشه در برخورد اطرافیان مانند خانواده ، دوستان و آشنایان شما داشته باشد که نیاز به بررسی دارد . تمامی این موارد قابل حل و درمان می باشد . برای درمان خود به یک روانشناس بالینی و یا در صورت تمایل نزد بنده مراجعه نمایید .

  7. سلام اقای دکتر
    من همسرم وسواس شدید داره طوری که زندگیمون داره از هم میپاشه. ازش میخوام بیاد پیش یه روانشناس ولی قبول نمیکنه. میخوام بدونم آیا وسواس هم درمان داره یا نه؟ و اینکه برای درمان وسواس باید دارو بخوره؟

    1. سلام
      امروزه میتوان وسواس را ابتدا کنترل و سپس درمان کرد و راههای درمان آن شامل دارو درمانی ، روان درمانی و ترکیبی از این دو می باشد . لذا برای همسرتان حتما به مرکز مراجعه نمایید تا بررسی و طرح ریزی درمانی به ایشان کمک گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

چگونه رفتارهای وسواسی را تشخیص دهیم

13