فوبیا

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن با بسیاری از ترس های دیگر ممکن است مرتبط باشد. اما گاهی اوقات به خودی خود ظاهر نمی شود. اگرچه ترسی هست که بطور قابل توجهی کمتر رایج است ولی تخمین زده می شود که ترس از پرواز بر روی بیش از یکی از هر ۳ نفر تاثیر می گذارد. تاخیر در مسافرت (هنگامی که پرواز در زمانی خاص و شلوغ است) متداول می باشد و می تواند ترس از پرواز را بدتر کند. خواه یا ناخواه ترس از پرواز می تواند در شما به یک فوبیا تبدیل شود که تاثیر ویرانگری بر کیفیت زندگی شما دارد.

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن: علائم ، شرایط وابسته و گزینه های درمان

نشانه های ترس از پرواز به عنوان ترس از هواپیما نیز شناخته می شود، شبیه هر گونه فوبیای خاص دیگر است. ممکن است علائم جسمانی ترس از پرواز شامل موارد زیر باشد.

  • لرزش
  • عرق کردن
  • ناراحتی دستگاه گوارش
  • تپش قلب
  • سرخ شدن رنگ پوست
  • احساس گیجی
  • افکار وسواسی (تفکر سایه افکنده)
  • زودرنجی

زمان وقوع ترس از پرواز و شدت آن در افراد متفاوت است. برخی افراد مبتلا به ترس از پرواز بطور معقولی در فرودگاه راحت هستند اما درست قبل از سوار هواپیما شدن، شروع به تجربه ی علائم می کنند. افراد دیگر به محض رسیدن به فرودگاه دچار مشکل می شوند. گاهی شما مدت ها قبل از یک پرواز برنامه ریزی شده اضطراب پیش بینی شده را تجربه می کنید و با تجربه مراحل قبل از انجام پرواز هر لحظه میزان اضطراب شدت پیدا می کند.

 

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن
ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن

ترس های وابسته

اگر شما فوبیای دیگری را داشته باشید که در زیر به آن اشاره می شود، ترس از پرواز ممکن است، دلیل آن باشد و یا آن را وخیم تر کند.

  • ترس از فضای بسته: افرادی که مبتلا به ترس از فضای بسته هستند اغلب به علت محدودیت جا وکمبود فضای شخصی، ترس از پرواز را تجربه می کنند. مخصوصا زمانی که درهای هواپیما بسته می شود.
  • فوبیای اجتماعی و یا فوبیای آلودگی: افرادی که به ترس از میکروب و یا فوبیای اجتماعی مبتلا هستند اغلب ترس از پروازشان بیشتر می شود زیرا مجبور هستند زمان زیادی را با افراد غریبه بگذرانند.
  • ترس از ارتفاع: ترس عمومی از ارتفاع نیز موجب ترس از پرواز می شود.
  • ترس از مرگ: باعث می شود که این افراد به خاطر غیر قابل اتکا داشتن هواپیما و ترس از مرگ از پرواز اجتناب کنند.

 

شرایط جسمانی مرتبط

برخی اختلالات جسمی شامل موارد زیر، می تواند منجر به ترس از پرواز شود.

  • انسداد سینوس یا گوش میانی می تواند در طول پرواز باعث درد یا سرگیجه شود.
  • سرماخوردگی، مشکلات سینوسی مزمن یا شرایطی نظیر سرگیجه یا اختلالات شنوایی می تواند ناراحتی های جسمانی شود که در نتیجه باعث به وجود آمدن ترس واقعی تری شود.
  • بیماری های قلبی عروقی یا علل دیگری که باعث افزایش خطر لخته شدن خون می شود، می تواند باعث نگرانی در مورد ایجاد ترومبوز عمیق وریدی در طول پرواز شود.

در مورد هر شرایط جسمی برای ایجاد برنامه ای عملی و به حداقل رساندن ترس و ناراحتی، قبل از پرواز با دکتر خود صحبت کنید.

 

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن
ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن

دلایل ترس از پرواز

ترس از پرواز  ممکن است به دلیل طیف وسیعی از عواملی باشد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  • تجربه یک پرواز ناخوشایند یا سانحه هوایی: تجربه یک پرواز ناخوشایند با وجود چاله های هوایی و تکان های شدید هواپیما، حتی تماشای برخی اخبار مربوط به سوانح هوایی که به اندازه کافی ایجاد ترس کند می تواند موجب ترس از پرواز کند. به عنوان مثال بسیاری از کشورهای توسعه یافته ترس از پرواز را در پی حملات ۱۱ سپتامبر تجربه کردند.
  • محیط: اگر والدین شما از ترس از پرواز رنج ببرند ممکن است شما هیجان ناخوشایند آنها را درونی کنید. این دلیل می تواند علتی برای ترس از هواپیما در کودکان باشد اما بسیاری از بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. شما ممکن است تـرس از پرواز را از دوستان یا آشنایان خود یاد بگیرید، با این حال به نظر می رسد والدین بیشترین تاثیر را در ترس شما دارند.
  • دیگر شرایط مرتبط: ترس از هواپیمای شما حتی شاید ریشه در درگیری و کشمکش کاملا متفاوتی داشته باشد. برای مثال ترس از پرواز ممکن است بعد از یک ترفیع شغلی که نیاز به مسافرت داشته، ایجاد می شود، یا نگرانی درباره کار و تاثیر آن بر روی زندگی روزمره، می تواند مرتبط باشد. همچنین کودکانی که برای دیدن پدر و مادری که طلاق گرفته اند مجبور باشند بصورت متناوب پرواز کند، گاهی اوقات (به عنوان یک مکانیسم مقابله با طلاق) دچار ترس از هواپیما می شوند.
این مطلب را هم بخوانید :   اثرات جسمی و روانی فوبیاها

 

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن
ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن

غلبه بر ترس از پرواز

خوشبختانه ترس از پرواز حتی بدون دانستن علت اصلی آن نسبتا برای درمان آسان است. برخی درمان های معمول عبارتند از :

  • گروه درمانی: اگر از دیگر اختلالات روحی یا جسمی رنج نمی برید ممکن است یک نامزد خوب برای این گروه ها باشید. این گروه ها به طور معمول ۲ یا ۳ هفته طول می کشد و اغلب در آخر هفته تشکیل می شود و از روش های درمان شناختی – رفتاری بهره می گیرند. این گروه ها در بسیاری از شهرهای بزرگ در دسترس است و تعدادی از بیماران به صورت همزمان درمان می شوند.
  • درمان فردی: درمان شناختی – رفتاری فردی و روش های واقعیت مجازی می تواند ترس از پرواز شما را بهبود ببخشد.
  • تحصیلات: یادگرفتن چگونگی کار هواپیما، چرا تلاطم یا تکان های شدید اتفاق می افتد و اینکه صداها و ضربه های مختلف به چه معنی است نیز می تواند کمک کند.
  • مواجهه سازی: کارشناسان بر این باورند که بهترین راه برای مقابله با تـرس از پرواز، مواجهه سازی تحت کنترل است. چه از طریق واقعیت مجازی باشد یا شبیه سازی پرواز یا حتی پرواز واقعی.
  • روش های مدیریت اضطراب: یادگیری نحوه تنفس عمیق، شناسایی افکار ناخوشایند و غیر منطقی و اصلاح آن، پیدا کردن راه های مقابله ای دیگر مثل گوش دادن به موسیقی، مصرف داروهای ضد اضطراب، خواندن مجلات، همه می تواند ترس از هواپیمای شما را کنترل کند.

درمان می تواند کیفیت زندگی شما را افزایش دهد.

اگر شما در حال حاضر ترس از پرواز دارید بهتر است وقت مشاوره با یک متخصص بهداشت روانی بگیرید. او می تواند ترس شما را تشخیص دهد. مشخص کند آیا اختلالات همزمان دارید و یک برنامه درمان شخصی تنظیم کند.

تـرس از پرواز می تواند تاثیر ویرانگری بر روی کیفیت زندگی شما بگذارد. با درمان مناسب شما می توانید یاد بگیرید تا این ترس معمولی را کنترل و حتی از بین ببرید.

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

‫2 سوال

  1. سلام
    من مشکل ترس از پروازم را با کمک دکتر اسماعیلی در کمتر از یک هفته حل کردم . خواستم بدین این طریق ، از زحمات ایشان تشکر و قدردانی بکنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

ترس از هواپیما (Aerophobia) یا ترس از پرواز کردن

2