اضطراببالینیسبک زندگی

اشتباهات معمول در برخورد با اضطراب

یکی از مشکلات داشتن اضطراب اشتباهاتی است که در پی خود به وجود می آورد. و آن به این علت می باشد که اضطراب فرایند تفکر و احساس را به سمتی سوق می دهد که تصمیماتی می گیرید و این تصمیمان یک روند معکوس در درمانتان به وجود ما آورد. یک مثال از این تصمیمات اعتیاد به الکل می باشد. بسیاری از مردم برای کاهش اضطرابشان به الکل رو می آورند زیرا الکل اضطراب را کم می کند. اما در واقع مصرف الکل باعث می شود شما به جای کنار امدن با استرس الکل را جایگزین کرده اید.


 

اشتباهات معمول در برخورد با اضطراب

مردم در رابطه با اضطراب اشتباهات زیادی می کنند. برای مثال، بسیاری از مردم دارای مشکل حمله های عصبی قهوه زیاد می نوشند، نوشیدن قهوه می تواند باعث بدتر شدن حمله های عصبی بشود. بعضی ها زمانی که تنفستان تند می شود (زیرا تنفس تند این حس را به شما می دهد که اکسیژن کافی به شما نمیرسد) سعی می کنند نفس عمیق ارادی بکشند اما این کار تنفستان را بدتر نیز می کند.

اشتباهات معمول در برخورد با اضطراب
اشتباهات معمول در برخورد با اضطراب

معمول ترین اشتباه نیاز به تنها ماندن است . این ایده که نیاز دارید بعد از یک روز سخت به خانه بروید و فقط بنشینید، فکر می کنید و گمان می کنید با این کار اضطرابتان بهتر خواهد شد. اما این ایده مشکلاتی را در پی خواهد داشت . اضطراب کاملا بدن شما را فلج خواهد کرد. برای شما سخت خواهد بود که کاری انجام بدهید. احساس می کنید که دلتان می خواهد تنها بمانید و به خانه بروید و هیچ کاری نکنید تا بهتر بشوید. متاسفانه این ایده پتانسیل بدتر کردن اضطراب را خواهد داشت. چنین افرادی باید فعال باشند. نیاز است که بین دوستانشان بمانند و تا جای ممکن بیرون باشند و ورزش کنند و تجربیات جدید داشته باشند.

 

تنها بودن شما چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت

  1. غیر فعال بودن: بزرگترین مشکل غیر فعال بودن می باشد. ورزش و فعالیت های بدنی نه تنها برای سلامت بدنی بلکه برای سلامت روحی لازم می باشد.
  2. تفکرات غیرقابل کنترل: اضطراب نوع افکار شما را تغییر می دهد و متاسفانه به این معنا است که افکار شما بدترین دشمن شما می شوند. بسیاری از مردم نمی دانند که اضطراب و حمله های عصبی به وسیله نشستن و فکر کردن به وجود می آید. به این علت که افکار به سمت مسائل منفی می روند. فعال بودن ذهنتان را مشغول نگاه می دارد و این مشغول بودن یک استراحت روحی است که می تواند در آینده اضطرابتان را کاهش بدهد.
  3. تسلیم شدن: یکی از دلایل اینکه نبایستی غیر فعال بود این است که به اضطرابتان اجازه می دهید که شما را شکست بدهد و نوع رفتارتان را در آینده کنترل بکند. و این باعث می شود که در آینده در برخورد با اضطراب بدنتان بخواهد همیشه تسلیم بشود.
  4. نیاز اجتماعی: بودن در بین کسانی که خوشحال تان می کنند و دوست شان دارید یک ابزار مهم برای مبارزه با اضطراب است. البته کسانی که مشکل اضطراب در جمع را دارند در این جا به مشکل می خورند اما در کل بودن و صحبت با دیگران باعث می شود از زندگی را لذت بخش ببینید و هر چه بیشتر از زندگی لذت ببیرید راحت تر میتوانید اضطراب را درمان بکنید.
  5. خاطرات شاد: در آخر اضطراب باعث می شود که زیاد به گذشته فکر کنید. یکی از روش های کاهش اضطراب هدف گذاری برای آینده است زیرا یک بهانه است برای نگاه کردن به آینده . فعال بودن با فعالیت های لذت بخش امید به ارمغان می آورد. و امید برای درمان اضطراب بهترین درمان می باشد.
این مطلب را هم بخوانید :   استرس در محل کار را چگونه مدیریت کنیم

تنها بودن تنها اشتباه مردم دارای اضطراب نمی باشد. و حتی ممکن است بدترین اشتباه نیز نباشد اما معمول ترین آن ها می باشد.

 

اشتباهات دیگر در رابطه با اضطراب

اضطراب معمولا روزانه اتفاق میافتد. کنترل اضطراب حتی با موثرترین درمان نیز سخت می باشد بنابراین زمانی که اشتباهات رخ می دهد کاهش اضطراب بسیار چالش پذیر می باشد.

اشتباهات معمول در برخورد با اضطراب
اشتباهات معمول در برخورد با اضطراب

مثال هایی از انواع اشتباهات معمول:

  1. گوش دادن به موزیک های منفی به جای موزیک های شاد
  2. قرار دادن خودتان در شرایط اضطراب آور مثل فیلم های ترسناک
  3. گذراندن زمان با افراد منفی
  4. استفاده از قرص بدون ترکیب آن با درمان های طولانی مدت
  5. قطع کردن استراتژی های کاهش اضطراب به این دلیل که همان موقع کار نکردند.

لیست اشتباهات طولانی می باشد زیرا اضطراب باعث تمرکز مردم روی احساس های منفی می شود. اگر از این راه کارها استفاده کردید و باز اضطراب داشتید و یا باعث تشدید اضطراب گردید حتما نزد یک روان شناس بالینی مراجعه نمایید.

 

فیلم مصاحبه تلویزیونی در مورد وسواس فکری



شماره های تماس با صدای زندگی

یعقوب اسماعیلی

روانشناسی بالینی. درمان قطعی وسواس و فوبیا و اختلالات اضطرابی. مدیر سایت و کانال تلگرام صدای زندگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

اشتباهات معمول در برخورد با اضطراب

0